Företrädare för Saabs tilltänkta partner Pang Da och Saab-ledningen träffades i Stockholm i helgen.

– Mötet var ett steg i den process som ska leda fram till att NDRC säger ja till affären, säger Saabs informationschef Eric Geers. Men innehållsmässigt kan vi inte kommentera mötet.

NDRC är den kinesiska myndighet som avgör vilka bilproducenter som får verka i Kina. Ett medgivande från NDRC behövs för att avtalen med Pang Da och Youngman ska gå i lås.

Saabs allt mer prekära ekonomiska situation leder nu till uppsägningar och 20 tidigare varslade anställda måste gå från fordonskomponenttillverkaren IAC i Skara.

– Det följer ett beslut som vi fattade redan i slutet av april, säger Marcus Nyman, vd för IAC i Sverige, till SR Skaraborg.

Företaget saknade då helt intäkter från Saab, en situation som inte har förändrats. Produktionen gentemot Saab ligger fortfarande nere.

Bland de 20 finns såväl tjänstemän som produktionspersonal.