Visst, ett konkurshot försvann. Men snart står kronofogden kanske ändå utanför dörren. Och bandet på Saab Automobile i Trollhättan stod lika stilla på måndagen som alla andra dagar.

Ovissheten inför framtiden ville inte försvinna.

Att Swepart Verktyg skulle dra tillbaka sin konkursansökan mot Saab Tools var inte så överraskande. Parterna hittade en överenskommelse i fredags och det var mest för säkerhets skull som själva tillbakadragandet fick vänta till måndagen.

Samtidigt valde Saab Automobile att inte bestrida 41 krav som leverantörer ställt på dem via Kronofogden. Ett av dem var på cirka 4,3 miljoner kronor, andra var på mindre summor.

Ärendet går nu för verkställighet och kronofogden kan agera.

– I första hand tittar vi på företagets konton och säkrar pengar där, säger Hans Ryberg, kontorschef på kronofogdens verkställighetsavdelning.

Men det finns också en möjlighet att kronofogden inte behöver ge sig in på pengajakt överhuvudtaget. Enligt kronokommissarie Lars-Göran Martinsson är det företaget med kravet som bestämmer om och när skulden ska drivas in. Hotet om indrivning kan vara ett argument i de fortsatta diskussionerna mellan Saab och leverantörerna.

Det dröjer ändå en tid innan kronofogden kommer till fabriken och pekar på vad han vill ha. Först granskas Saabs konton hos bankerna.

– Så har vi gjort en gång tidigare, i maj, då vi mätte ut 27 000 kronor på ett bankkonto, säger Martinsson.

Totalt finns 104 krav mot Saab hos kronofogden och 41 har lämnats över från första insatsen hos kronofogden, den summariska processen. Störst kvar bland de 104 har IAC med 44 miljoner kronor. Men det fanns inte med bland de 41 som expedierades på måndagen.

Några problem med löneutbetalningarna för de Metallanslutna hade Saab inte den här månaden.

Samtidigt pågick enligt Dagens Nyheter diskussioner mellan Saabledningen och banker om lån till Saab så att företaget kan lösa in sitt EIB-lån. Det skulle i så fall öppna för den omstridde ryske finansmannen Vladimir Antonov, som delägare i Saab.

Fakta: Turerna kring Saab

2009: 18 december beslutar GM att lägga ner Saab.

2010: 26 januari köper Spyker Saab Automobile.

2011: 6 april produktionsstopp. Underleverantörerna har inte fått betalt.

2 maj: Avtal med Hawtai som delägare i Spyker.

9 maj: Gemini lägger in 30 miljoner euro i Saabs kassa.

12 maj: Hawtaiaffären havererar.

16 maj: Avtalet med kinesiska Pang Da klart.

27 maj: Pang Das ledning på besök i Trollhättan.

1 juni: Pang Da beställer fler bilar och har totalt betalat 45 miljoner euro.

13 juni: Youngman ansluter sig till Saabavtalet.

15 juni: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile.

29 juni: Saab tar ett lån från Gemini på 230 miljoner kronor för att kunna betala ut de anställdas löner.

7 juli: Hemfosa fastigheter köper Saabs fastighetsbolag, affären värd 255 miljoner kronor.

22 juli: Underleverantören Swepart Verktyg begär Saabs dotterbolag Saab Automobile Tools i konkurs.