Transport vill att lönemodellen i Stockholm ska bli norm för resten av landet. Transportarbetsgivarna säger bestämt nej. Parterna står långt ifrån varandra.

Sopgubbarna i Stockholm är beredda på strid.

– Vi får samma signaler från andra håll. Det är ett väldigt tryck i hela landet. Det finns kämpaglöd, säger Peder Murell, fackligt aktiv sopgubbe i Stockholm.

Sopgubbarna, eller rättare sagt en del av sopgubbarna, i Stockholm jobbar på ackord. Löner på 32 000 eller 33 000 kronor i månaden är inte ovanliga, även om det kan variera upp och ner.

Resten av kåren har månadslön plus en premiedel på fem kronor i timmen. Ingångslönen är 23 300 kronor. Genomsnittslönen ligger på 24 200 kronor.

Sopgubbarna i Stockholm ser avtalsrörelsen som en slutstrid. Om inte Transport får igenom kravet om ackordslön i hela Sverige blir det månadslön även i Stockholm.

Inte nu – men vid nästa upphandling.

– För varje ny upphandling blir anbuden lägre och lägre. Efter varje upphandling får vi mer att göra. Och vi är jävligt trötta på att vara tvungna att slåss varje gång för våra löner och vår arbetsmiljö, konstaterar Peter Murell.

Inför årets avtalsrörelse har Stockholms sopgubbar åkt runt till kollegorna i resten av Sverige.

– De säger samma sak. Kraven ökar. De ska göra mer och mer. De har fått nog. De vill ha en dräglig vardag, berättar Peder Murell.

För drygt ett år sedan förlorade Transport och sopgubbarna ett mål i Arbetsdomstolen. Det ledde en strid. Sopgubbarna följde arbetsmiljölagen till punkt och pricka i tre veckor.

Resultatet blev något som kallas en belastningsbegränsare. Enkelt uttryckt är det en bestämmelse i avtalet som säger att sopgubbarna inte får jobba hur mycket som helst. Det innebär också en gräns för hur mycket de kan tjäna.

Den här lönemodellen, ackord enligt en poänglista plus belastningsbegränsning, vill Transport införa i resten av Sverige.

– Poänglistan är en 70-talsprodukt. Den gynnar hämtningsförhållanden i Stockholm. På andra orter i Sverige går inte att försörja sig med det ackordet, säger Anders Norberg, förhandlingschef hos Bilarbetsgivarna.

Han anser att listan har blivit urmodig. Den räknar upp sopkärl och sopsäckar i storlekar som inte används längre. Den poänglista som används i dag har modifierats för att användas i Stockholm, men det finns 270 kommuner i Sverige som alla har sina egna hämtningsrutiner.

Men den främsta invändningen är att transportarbetsgivarna inte vill ha ackord i trafiken.

Hämtning av hushållssopor är visserligen undantaget från lagreglerna om kör- och vilotid, men Anders Norberg anser inte att ackord går ihop med samhällets mål för trafiksäkerhet.

– Möjligen strider det mot lagstiftningen också, säger han.

Förhandlingarna strandade i måndags. Sedan dess har ingenting hänt. Parterna har kommit överens om att ringa varandra under den här veckans lopp. Vad som händer sedan återstår att se.

– Jag tror att Transport varslar om konflikt, säger Anders Norberg.

LO-Tidningen har inte lyckats nå Transports ordförande Lars Lindgren för kommentar.