Två produktionsstopp på två dagar. Stoppade leveranser och rykten om bristande betalningsförmåga skapar oro på Saab Automobile i Trollhättan.
– Det är klart att folk börjar undra efter allt de hört i medierna och vi får mycket frågor från oroliga, säger Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall.

Det var i går eftermiddag som banden stannade på Saab Automobil i Trollhättan för att företaget inte fått nödvändiga leveranser till produktionen. I dag strax före lunch var det dags igen.

– Det är inte speciellt märkligt. Det händer att det blir stopp ibland, säger Håkan Skött.

Han är inte särskilt oroad över stoppen, och uppgifterna om att de skulle bero på bristande betalningsförmåga är inget han vill kommentera.

– Det är inget jag har kännedom om.

– Det jag vet är att företaget pratar med flera leverantörer om betalningsvillkor och sådant, men det är inte heller speciellt märkligt att sådana diskussioner förs ibland, säger han.

Han tillägger dock att det kommer att vara minst två tuffa år framöver för Saab, och att det inte är någon nyhet för de anställda. Men produktionsstoppen har inte ökat hans egen oro för framtiden.

– Nej. Det kan jag inte säga. Jag är inte direkt orolig.

Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, som är branschorganisation för underleverantörerna bekräftar att Saab haft problem med att betala sina leverantörer i tid.

– Saab har släpat efter med betalningarna och vi har uppmanat företaget att åtgärda detta. Det är klart att det är ett problem när leverantörer inte får betalt i tid, säger han till TT.

Även transportföretaget DB Schenker uppger att transporterna stoppats på grund av uteblivna betalningar, men Saab Automobile förnekar att det skulle beror på att företaget saknar pengar.

– Det är inte vår likviditet som är problemet, säger informationschefen Eric Geers till TT.

Han vill dock inte kommentera om leverantörerna fått betalt i tid eller inte.

– Vi är mitt uppe i diskussioner om betalnings- och leveransvillkor och de vill vi inte föra i medierna, säger han.

I går kväll lämnade också den ryske affärsmannen Vladimir Antonov in en formell ansökan till Riksgälden om att få gå in som ägare i Saab. Antonov har tidigare förklarat sig villig att gå in med ett buffertkapital på runt 500 miljoner kronor till Saab och moderbolaget Spyker Cars. Han är också villig att finansiera utvecklingen av en ny Saabmodell med närmare 1,7 miljarder kronor uppger tidningen TTELA.