Peabs vd Mats Paulsson och Byggnads ordförande Hans Tilly kritiserar i en gemensam artikel i Svenska Dagbladet (7 september) Trafikverket för att vid upphandling av stora infrastrukturprojekt missgynna svenska byggföretag genom att anlita utländska entreprenörer som struntar i att följa de regler och avtal som gäller på svensk arbetsmarknad.

Tyvärr är kritiken mer än befogad. Trafikverket, som bildades i våras genom en sammanslagning av Vägverket och Banverket, har som framgår av en aktuell LO-rapport vid byggandet av Citytunneln i Malmö, Norra länken och Citybanan i Stockholm inte ansträngt sig över hövan för att se till att de utländska entreprenörerna och bemanningsföretagen betalar avtalsenliga löner och i övrigt följer de lagar som gäller för svenska företag.

Att det rör sig om solklara fall av lönedumpning står utom tvivel. De utländska entreprenörerna betalar bara mellan 55 och 80 procent av vad som ska betalas enligt kollektivavtal, övertidsersättning betalas ofta inte alls ut, inte heller rese- och boendekostnadsersättning, gällande säkerhetsföreskrifter följs inte, vilket lett till oroande många olycksfall, och skatter och avgifter erläggs ofta inte.

Svenska företag som betalar avtalsenliga löner, värnar om arbetsmiljön och fullgör sina skatteskyldigheter har inte en chans att konkurrera på så orättvisa villkor.

Det är givetvis inte fel att utländska byggföretag har rätt att lämna anbud på byggprojekt i Sverige. Men de ska då tävla på lika villkor.

Kraven på dem måste vara lika höga som de som ställs på svenska företag som följer avtal och betalar sina skatter. Att svenska staten medvetet uppmuntrar lönedumpning och skatteflykt är oacceptabelt och ett grovt missbruk av skattemedel.

Skulden ska dock inte läggas enbart på den upphandlande myndigheten Trafikverket. Ansvaret är ytterst den svenska regeringens.

Till skillnad från många andra EU-länder har den svenska regeringen inte använt sig av de möjligheter som faktiskt finns att inom EU-rättens ram ställa krav på utländska företag.

Oklarheterna i svensk lagstiftning har lett till att myndigheterna är osäkra på vilka krav de har rätt att ställa på utländska företag och på vilka krav regeringen vill att myndigheten ska ställa.

Det finns inga oöverkomliga hinder för att komma tillrätta med dessa problem, om den politiska viljan finns. LO och Socialdemokraterna har framfört ett antal konkreta förslag som skulle leda till snabba förbättringar:
• Inför en bestämmelse i lagen om offentlig upphandling som förpliktigar anbudsgivaren att betala löner och andra förmåner som motsvarar kollektivavtalen.
• Ändra lex Laval och gör det möjligt för facket att blockera företag som inte följer svenska avtal.
• Huvudentreprenören ska ta ansvar för att underleverantörerna följer avtal och lagar. Vid avtalsbrott ska huvudentreprenören vara ekonomiskt skadeståndsskyldig.
• Inför en lag med krav på registrering av arbets- och anställningsvillkor. Falska uppgifter ska medföra skadestånd. Utländska företag ska ha en behörig representant som är rättsligt ansvarig i Sverige.
• Avskaffa skattefriheten för utländsk inhyrd personal. Sådan skattefrihet snedvrider konkurrensen och finns därför inte i andra länder.

Alla dessa åtgärder kan en svensk regering genomföra utan att hamna i konflikt med EU-rätten.

De övergripande principerna för lagstiftningen ska vara likabehandling av de anställda (utländska gästarbetare ska inte kunna diskrimineras som sker i dag på svensk arbetsmarknad) och konkurrensneutralitet för företagen (svenska företag som sköter sig ska inte straffas av svenska staten).

Att vi inte redan har en sådan lagstiftning på plats är en av regeringen Reinfeldts stora försummelser och ytterligare ett bra skäl att rösta bort den borgerliga alliansen i årets val.