Bilfabriken som vägrade dö. Det låter som en deckartitel, men sammanfattar väl hur Saab, bygden, regionen och landsändan vägrat ge upp. Och mot alla odds nu får ytterligare en chans att tillverka bilar.
 

 

Utanför Trollhättan har fabrikens öde varit beseglat under snart ett år, även om Koenigseggs inhopp och långdragna förhandling med GM väckte förhoppningar. Men efter det sammanbrottet kryssades Saab över i de allra flesta böcker.

När ekot av champagnekorkarna tystnat och den värsta yran dämpats väntar en ny lika tuff och besvärlig resa som den nyss avslutade.

Men trots förestående svårigheterna är skillnaden enorm. Nu är det inte ett akut nedläggningshot som hänger över fabriken och de anställda. Utmaningen är i stället att utveckla, producera och sälja morgondagens bilar i den omfattningen att företagets framtid tryggas.

Utmaning
Lättnaden och karnevalsstämningen efter beskedet om att Spyker köper Saab av GM har därför ersatts av tankar kring den förestående utmaningen – att skapa ett livskraftigt företag av det hårt sargade och nedskalade Saab.

På kort sikt finns resurser för att utveckla nya bilar, motorer och smarta miljölösningar. Och kompetensen finns med all säkerhet i företaget. Men det är – nu som så många gånger förr – köparna som avgör hur det går.

Bilarna måste hitta sina köpare om Spyker-Saab ska gå en ljus framtid till mötes, och vägen dit är både dyr och lång.

Det vill till att det finns en tjock plånbok för att klara de närmaste åren då intäkterna med stor sannolikhet blir begränsade.

Säljer inte sig själv

Den nya Saab 9–3 måste bli en megahit om den ska bära fabriken fram till nästa miljösmarta lösning. Att morgondagens bilmarknad ser annorlunda ut och ställer andra och nya krav på miljösmarta lösningar är uppenbart. Och det är här som Saab måste hitta sin plats.

Om pengarna räcker är läget därför både hotande och löftesrikt. Aldrig tidigare har väl fokus på energismarta lösningar varit större än i dag, och det kan öppna för en liten tillverkare att skapa en nischprodukt som inte kräver gigantiska volymer för att gå runt.

Men det räcker sannolikt inte med enbart en bra produkt. Den säljer inte sig själv. Och konkurrenterna kommer inte heller att invänta Saab utan utveckla egna allt effektivare smartare och snålare bilar – hybrider i alla tänkbara kombinationer kommer att finnas hos alla.

Duracellkaniner

Att sälja Saab till världen är sannolikt därför ett tuffare uppdrag än att tillverka den. Kunder som tvekat och fortfarande hyser tvivel ska omvändas. Det blir ingen enkel resa.

Bilden av Saab har ju inte direkt förbättrats under året som gått.

Men för de outtröttliga Saabmedarbetarna förefaller inget omöjligt. Deras agerande leder tanken till Duracellkaniner – och det kan än en gång komma att överraska omvärlden.