/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/ht2008/gettelfinger.gif
Bilarbetarfackets ordförande Ron Gettelfinger hoppas på att Barack Obama ska riva upp kraven från Bush på fackliga eftergifter. Bush kräver att bilarbetarna ska sänka sina löner och gå med på sämre anställningsvillkor, något som en del bedömare kallar en ren kapitulation. Foto: PAUL SANCYA AP/SCANPIX

Nödlånen till den amerikanska bilindustrin kommer med hårda krav på fackliga eftergifter. Men bilarbetarfacket hoppas att Barack Obama ska skriva om villkoren.

USA:s avgående president George Bush lade i fredags fram räddningspaketet till USA:s inhemska biltillverkare. General Motors och Chrysler kommer att få låna 17,4 miljarder dollar av den amerikanska staten för att hålla sig flytande till den sista mars. Båda bolagen befinner sig i en svår likviditetskris och behöver kapitaltillskott för att ha pengar i kassan. Volvos huvudägare Ford är inte i behov av statliga lån för att klara de löpande räkningarna.

Men den statliga livlinan är villkorad. GM och Chrysler måste omstrukturera sig och visa att de är ekonomiskt livskraftiga före utgången av mars nästa år. Om bolagen inte uppfyller villkoren kan staten kräva återbetalning av lånen, och de skulle då tvingas ställa in betalningar. Bolagen förväntas skära ner kostnader och omförhandla sina skulder.

Bush kräver sänkta löner

Dessutom ska de anställdas kollektivavtal skrivas om. Bushplanen innehåller skrivningar om att löner och anställningsförmåner måste sänkas nästa år för att bli konkurrenskraftiga med japanska bilbolag som tillverkar i USA. Personalen vid dessa anläggningar är inte fackligt organiserad och saknar kollektivavtal.

– Biltillverkarna och fackföreningarna måste inse vad som står på spel och ta svåra beslut som är nödvändiga för att reformera sig, sa president Bush vid presskonferensen.

Bilarbetarfacket hoppas på Obama

Bilarbetarfacket, United Auto Workers, är inte oväntat kritiskt till kraven på att framförhandlade villkor ska skrotas för att utjämnas med oorganiserades. Något som bedömare beskriver som mer kapitulation än eftergift. 

– Vi är besvikna på att presidenten lagt till orättvisa krav som ensidigt pekar ut arbetarna. Vi kommer att arbeta med Obama-regeringen och den inkommande kongressen för att dessa ojusta villkor tas bort, säger Ron Gettelfinger, ordförande för United Auto Workers.

Pengarna till nödlånen kommer från räddningspaketet till finansindustrin som kongressen klubbade i höstas. Detta är medel som regeringen har förhållandevis fritt förfogande över. Det är den inkommande presidenten Barack Obama som i vår kommer att avgöra om biltillverkarna gjort tillräckligt för att anses livskraftiga. Det finns inga lagliga hinder för honom att skrota villkor som hans företrädare lagt till. Barack Obama har hittills avböjt att kommentera sin vilja att ändra lånepremisserna.

– Det kommer att vara smärtsamma steg som måste tas. Jag vill se till att det i omstrukteringsplanerna inte bara är arbetarna som bär bördan av omdaningen. Det ska inte vara de anställa som tar alla stötar, sa han vid en presskonferens.