Amerikanska bilarbetare kan tas ut i strejk, enligt fackets ordförande. Men det mäktiga bilarbetarfacket ser alltmer splittrat ut.

1.500 fackliga delegater samlades i Detroit i förra veckan för att dra upp riktlinjerna inför den kommande avtalsrörelsen i den krisdrabbade amerikanska bilindustrin. Nya fyraåriga kollektivavtal med General Motors, Ford och Chrysler ska förhandlas fram. Förhandlingarna beskrivs allmänt som de viktigaste i bilarbetarfackets, United auto workers, historia.

Strejkberedd
Fackets ordförande, Ron Gettelfinger, antog inte oväntat en hårdför ton. Hans budskap till omvärlden var enkelt. Förbundet vill inte gå ut i strejk, men är berett att göra det om motparten tvingar dem till det. Men ordföranden passade även på att möta den interna kritiken.

– Kollektiva förhandlingar är inte kollektivt tiggande. De är ett allvarligt misstag att likna vårt agerande med kapitulation.

Agerandet han syftar på är de överenskommelser om besparingar som facket träffat med biltillverkarna under de senaste åren. Fackliga eftergifter i form av försämrade sjukvårdsförsäkrings- och pensionsförmåner har satt djupa spår i medlemsleden. En intern opposition som går under namnet Solidaritetssoldaterna har bildats. Punkten på deras dagordning är: Inga fler eftergifter.

Splittrat
Utåt framstår det en gång så mäktiga bilarbetarfacket som alltmer splittrat. En falang vill se en kompromisslös hållning mot arbetsgivarna. En annan kan tänka sig eftergifter för att rädda det som finns kvar av den amerikanska bilindustrin.

Så det är inget lätt läge för ledningen när den sätter sig i förhandlingar, där motparten kräver ytterligare besparingar på pensions- och sjukvårdsförmånerna. De tre stora amerikanska biltillverkarna redovisade samtliga miljardförluster under fjolåret.

Deras prekära ekonomiska läge gör att ingen tror på hoten om strejk. Riskerna med en sådan är för stora för båda parter.

Avtalsrörelsen i bilindustrin drar igång i mitten på juli.