/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/crout1.jpg
Journalisten och fotografen Carina Ruotsalainen tog med sig kameran till jobbet på SJ. Det resulterade i en bok som berättar om möten med människor i ett serviceyrke. Foto: Janerik Henriksson.

Några är på genomresa. Andra vill stanna hela arbetslivet. I boken You should be in Hollywood berättar resesäljare på SJ om livet bakom biljettluckan.

Det finns kunder som spottar och svär. Det finns de som vill ha sällskap och bara pratar trots att hopen av väntande människor växer. Arbetet som resesäljare på SJ kräver en stor portion tålamod, men bjuder också på oväntade möten och osannolika historier.

Journalisten och fotografen Carina Ruotsalainen vet vad hon talar om. I fem år i slutet av 1990-talet jobbade hon bakom biljettluckan.

Känner arbetsglädje
– Det är ett roligt jobb som ger mycket människokännedom, men det kräver att man gillar människor och vill hjälpa till, säger hon när vi träffas i folkmyllret på Stockholms central.

Det var här, bakom diskarna vid biljettförsäljningen, som allt började. Carina ville bli en bättre fotograf och tog med sig kameran till jobbet. När det var glest mellan kunderna fotograferade hon sina arbetskompisar. Porträttbilderna blev till en fotoutställning som kompletterades med ett antal intervjuer. Då föddes idén till boken, en arbetslivsskildring i text och bild om ett kvinnodominerat serviceyrke.

– Jag ville berätta några av alla historier som finns på en station, om attityder och möten med människor. Men också hur det känns att sitta som en anonym SJ-logga i sin uniform och bli trampad på av människor som tycker att de har rätt att bete sig illa bara för att man är företagsklädd.

Mer än halverad grupp
You should be in Hollywood är även berättelsen om ett yrke som sakta dör ut. För tio år sedan fanns 160 resesäljare på SJ i Stockholm. I dag är bara 70 kvar. Biljettautomater och internet har tagit över stora delar av biljettförsäljningen.

De 48 säljare som finns porträtterade i boken arbetar i Stockholm, Göteborg och Borlänge. 40 av dem har intervjuats och beskriver jobbet i anonyma berättelser som samlas i kapitel på olika teman. ”Det är ett kaos, men annars är det bra” handlar om stationen som arbetsplats, och ”Jag är bra på arga gubbar” om attityder. Det sista citatet nämner Carina efter stor vånda ut som sitt favorituttalande i boken.

– Det är ett roligt sätt att säga att man är bra på sitt jobb. Ett modernt sätt att uttrycka yrkesstolthet säger hon.

Stoltheten syns också i säljarnas berättelser om rådiga ingripanden. En tar med en förrymd flicka hem över natten när tågen slutat gå. En annan skickar byxor med tåget efter en man som åkt ifrån dem. En tredje tröstar en kvinna från Nordnorge som rest till Göteborg för att träffa en man. På internet var han den perfekta drömmannen, i verkligheten fanns han inte och telefonnumret var falskt.

På fel plats
Bokens namn är också ett citat. En engelsktalande resenär frågade en av resesäljarna varför hon satt bakom luckan i stället för att vara filmstjärna. ”Why are you sitting here? You should be in Hollywood!”

– Det fångar yrket. Resande och drömmar. Och utseende och yta är en del av serviceyrket. Man ska sälja en produkt och är SJ:s ansikte utåt.

Carina Ruotsalainen vill fånga både yta och djup i sin skildring av en av Sveriges största yrkesgrupper, sälj- och kundserviceanställda. Boken kommer ut i slutet av nästa vecka och säljs på Pocket shop på centralstationerna i Stockholm och Göteborg.