/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2007/evad.jpg
Mitt i smeten. Eva Dahlén ringer sina värvningssamtal för Svensk Handel från Kungsgatan i centrala Stockholm. Foto: Henrik Montgomery.

Det var meriterna inom telemarketing snarare än uppdragen hos Kommunförbundet som ledde Eva Dahlén till Svensk Handel. Nu säljer hon medlemskap per telefon. Till säljare som försöker nå henne själv i hemmet säger hon dock: Nix.

– Hej, jag heter Eva Dahlén och ringer från Svensk Handel. Får jag berätta lite om fördelarna med ett medlemskap i Svensk Handel?

En vanlig, nej en bra, dag slår Eva Dahlén numret till mellan 50 och 60 vd:ar och ägare till handelsföretag. Av detta blir det ett 20-tal samtal. Förmiddagen har varit givande. Eva Dahlén tog tag i ärenden som blivit liggande och det ledde till napp. En ägare till två butiker i Skåne som varit medlem i en nyligen nedlagd centrumförening sökte stöd i ny form och medlemskapet blev ett faktum.

Grunden i arbetet är listor över företag från Upplysningscentralen, liksom tips.

Standardrepertoar
– Jag har inga siffror men jag vet att det finns mycket material, säger hon.

Och menar: företag som inte är medlemmar i Svensk Handel. Som standardfras berättar Eva Dahlén lite övergripande om fördelarna. Hon pratar om arbetsgivarservicen, som tillgången till arbetsrättsjurister, och om de näringspolitiska förmånerna, som förmånliga betalkortsavtal och butiksförsäkringar.

– För det är ofta det de är intresserade av, det de kan spara pengar på förstås.

– Men alla ser inte så krasst på det. Många tycker att det är tryggt att vara med i en organisation och betalar gärna för det.

Kollektivavtal kan komma upp i samtalet. Eller så gör det inte det.

– Det beror på hur samtalet faller sig. Många frågar om det. Eller, en del ska jag säga, gör det.

Ber om utläggning
Det är en arbetsgivarfråga bland många för Svensk Handel och om hon tog upp alla skulle samtalet bli för långrandigt. Det gäller att känna av vad som intresserar. Pressekreterare Margareta Ternell som sitter med under samtalet ber henne utveckla resonemanget:

– Men vi ser väl ändå positivt på att det sluts kollektivavtal?

– Absolut.

– Så det är väl en viktig del i det?

– Ja, det är det. Det jobbar vi med.

Eva Dahlén försöker vara öppen och positiv. Tipsar om hemsidan, ber att få återkomma om personen på andra sidan tråden tvekar.

– Det finns de som nappar direkt, men vanligast är att de vill tänka på saken.

Tufft att vara rak
Ibland vore dock ett ordentligt nej rakare – vilket många verkar ha svårt med, anser Eva Dahlén. Hon är själv noga med att inte tränga sig på. Det borde gälla alla telefonförsäljare, tycker hon. Själv lyssnade hon noga på hur säljare lät när de ringde henne – ”en yrkesskada”. Några gånger agerade säljarna respektlöst, vilket ledde till att Eva Dahlén anmälde sig till spärregistret Nix, som hindrar försäljning till hemtelefonen.

Hennes egen yrkesbana är som så många andras slumpartad, säger Eva Dahlén. Som utbildad hushållstekniker i början av 1970-talet hamnade hon på Margarinbolagets provkök, där hon analyserade fetter, hjälpte till med kokböcker och reklambroschyrer. Men hon var konsult och anlitades så småningom också av dåvarande Kommunförbundet för att hålla i utbildningar i ämnet matlagningsteknik.

I början av 1990-talet ”tog allt slut”. Margarinfabriken flyttade och kommunerna övertog utbildningarna. Det egna företaget gick trögt. I stället bytte hon bana och blev projektledare på ett telemarketingföretag. Det var då hon lärde känna sin nuvarande chef, Kjell Johansson. Jobbet på Svensk Handel fick hon på grund av sin säljkompetens, inte på grund av någon ideologisk bakgrund, säger hon.

Intervjun äger rum i pressekreterarens rum och efteråt ber jag Eva Dahlén visa mig sitt rum. Ja, så här ser det ut, säger hon. En liten låda, med vita väggar, stilren möblering, egentligen utan fönster. Men en vägg är av glas och genom den syns fönstret mot innergården. Framför henne sitter två av hennes tre medlemsvärvarkolleger, Svensk Handels fjärde medlemsvärvare är stationerad i Umeå.

Behöver sitta bra
I de moderna lokalerna har konferensrummen namn efter köpcentrum och Eva Dahléns egen glasvägg är prydd med en meterhög streckkod i vitt – ”EAN-kod”, påpekar hon. En skön stol, påpekar jag. Jo, det är ju viktigt.

Under vårt samtal återkommer Eva Dahlén ofta till slumpen. Tidigare har hon inte haft någon fast anställning, något som gått bra ihop med att sköta tre barn. Men ett medvetet val? Nej, det slumpade sig så. Nu har hon det här jobbet, vid telefonen, så är det bara. Telefonkontakt har blivit en vana och känns naturligt och bra.

– Man har ju bättre och sämre dagar som alla människor.

Och lite variation får hon, hon bokar också företagsbesök, hjälper till med annat när det behövs. Så vitt hon kan säga nu blir hon kvar till pensionen: snart är hon 60 och då är ”det ju svårt att söka jobb”. Men framför allt för att hon trivs: Svensk Handel är en organisation med högt i tak, säger hon.

FAKTA: Eva Dahlén
Ålder: 59 år.
Familj: Gift, tre vuxna barn, två barnbarn och ett tredje på väg.
Yrke: Medlemsvärvare på Svensk Handel.
Bor: Åkersberga utanför Stockholm.
Fritid: Familjen, matlagning, böcker, ”läser kokböcker som romaner”.
Semester: Har ett hus i fjällvärlden, men är inte där under vintern. Ingen ”utlandsmänniska”, förutom Storbritannien.
Senast lästa bok: Svinalängorna av Susanna Alakoski, ”jättebra”.
Senast lästa kokbok: Husmanskonst av Leif Mannerström.
Om prioriteringsordningen av säljsamtalen: Jo, nog kan det hända, erkänner hon, att en matvarubutik, eller delikatessbutik, åker upp några snäpp på ringlistan, förbi klädbutikerna: ”men de andra kommer ju ändå snart”.