När chefen för British Airways i december höll ett tal till andra flygbolagsdirektörer sa han att flygindustrins största utmaning är att ”isolera världens George Monbiots”.

Den brittiske journalisten och författaren Monbiot har ju räknat sig fram till att vi, med tillräckliga åtgärder, kommer att kunna hantera klimatfrågan. Men att det då krävs att vi slutar flyga. Det går inte, menar han, trots försök med ny teknik (och han går igenom den noga), att göra det ekologiskt hållbart att fortsätta resa långa distanser i hög hastighet.

Som svar på flygbolagschefens decembertal skriver Monbiot, i en Guardian-artikel, att det blir nog inte svårt att isolera honom: ”Jag känner mig rätt ensam.”

Visst finns det fler som delar hans oro. Prins Charles har meddelat att han nu slutar flyga med privata jetplan och helikoptrar, och i stället tänker flyga reguljärt.

Ta bort landningsbanor

Och allt fler verkar vilja betala extra för att ”kvitta” sina utsläpp med bidrag till vindkraft eller annat. Men få talar, som Monbiot, om att ta bort landningsbanor från Heathrow, i stället för att bygga ut dem.

Tony Blair sa i en intervju nyligen, efter sin julledighet i Miami, att det vore opraktiskt att förvänta sig att människor skulle göra uppoffringen att börja semestra närmare hemorten. Och inte heller miljörörelsen vill följa med Monbiot hela vägen.

Alex Steffen hos WorldChanging, en av världens mest lästa miljöbloggare, tror att Monbiots alla fakta stämmer, men tillägger: ”Jag tror inte att människor kommer att sluta flyga.” Och med tanke på globaliseringens positiva effekter, lägger han till: ”Jag är inte ens säker på att vi borde.”

Han efterlyser ett pris, ”ett stort pris, ett prestigefyllt pris, till det team som kan, låt säga, minska flygets utsläpp med tre fjärdedelar. Det målet är mycket mera meningsfullt och viktigt än att placera en koloni på månen”.

Hos Treehugger, en annan viktig miljöblogg, pekar man på nya typer av flygplan som ger mindre utsläpp men inte kan flyga lika långa sträckor. ”För femtio år sedan innebar en flygning till Europa från New York att man stannade i Gander, Reykjavik och Shannon… Kanske måste vi inte sluta flyga, bara sakta in och njuta av resan”.

Monbiot skulle säga att de lever i förnekelse.

Mindre flygande minskar friheten
Och att det inte är konstigt. Ett drastiskt minskat flygande skulle inkräkta på just den frihet som också skapat de rörelser som i dag värnar om världen.

Vem får rätt? Hur kommer det att sluta? Hur och hur fort kommer vi att färdas i framtiden? Monbiot kämpar i alla fall vidare, trots ensamheten. Sist i den tidigare nämnda Guardian-artikeln skriver han: ”Kom ut nu, British Airways, Virgin, Ryanair, easyJet, BMI, brittiska regeringen, oppositionen och det mesta av England, jag har omringat er.”

Sven Cahling
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören