På Volvo Personvagnar i Göteborg är det sedan i somras mycket svårt att slippa övertidsarbete. Företaget använder sina möjligheter att beordra övertid och säga nej till dem som vill vara lediga.

– De tvingar in folk för att jobba. Stämningen är tuff i monteringsfabriken, säger Carlos Rebelo da Silva, huvudskyddsombud i fabriken.

Volvo Personvagnars presschef Christer Gustafsson säger att övertiden behövs för att kompensera ett bortfall av produktion och för att hålla leveranstiderna.

– Det är klart att det är svårare att ge folk ledigt när de behövs, säger han.

Sexdagarsvecka är norm
En annan förklaring är att Volvo har skött införandet av ett nattskift dåligt, att planeringen inte fungerar och att företaget försöker driva biltillverkningen med för lite folk. Efter semestern förra året har övertiden ökat drastiskt för bilbyggarna på Torslanda. Så gott som varje lördag har många jobbat över i åtta timmar. Bara ett litet fåtal har fått ledigt, och det är de som tagit hjälp av både grupp- och klubbstyrelse för att slippa arbeta på lördagar.

Stämningen är mycket irriterad och en del av kritiken riktar sig mot det egna facket.

– Volvo utnyttjar de centrala överenskommelserna som gjorts om övertid. Det är vi missnöjda med, säger Carlos Rebelo da Silva.
Det handlar om att Teknikföretagen och IF Metall gjort en gemensam tolkning av avtalet. För övertiden gäller nu att den anställdes behov av ledigt ska vägas mot arbetsgivarens behov av övertid. Avvägningen står arbetsgivaren för.

Bokstavlig tolkning
Volvos presschef Christer Gustafsson bekräftar att det är så.

– Det stämmer. Vi har blivit tydligare och använder den gemensamma tolkningen av avtalet mer bokstavligt, säger han.

Inför IF Metalls avtalsråd före jul skrev Lars Henriksson på Volvo Personvagnar en skrivelse om övertiden. Han vill att produktionen ska planeras för att undvika övertid och att övertid i normalfallet ska vara frivillig.

Läs också: nyhetsartikeln "Ett bud att förhandla om"

Läs också: nyhetsartikeln "Förhandlingarna har börjat"