En del får inget alls, andra får en likadan almanacka varje år. Julklappen från chefen är ett hett samtalsämne så här före jul.

Det går trender i julklapparna på jobbet, men i år är det svårt att utropa årets julklapp.

Eva Timan, vd på företaget Addstract som säljer julklappar till företag, ser ändå en trend. Fler anställda än vanligt hittar nog en ost, och då gärna en whiskeycheddar, i paketet.

– Förra året var sudokuspel enormt populärt. I år har vi inte sålt ett enda, så visst märks trenderna tydligt.

I maj började Eva Timan och hennes kollegor att ta fram innehåll till paketen som snart delas ut på runt 1.000 företag i hela landet. Variationen är stor. I en hylla på kontoret i centrala Stockholm visas en del av de utvalda julgåvorna: Badlakan och tvålar trängs med köksredskap, spel, glas, prydnadssaker och olika ätbara klappar.

Otraditionella matpaket
Matpaket säljer alltid bra, men det är inte bara traditionell julmat i lådorna. Även specialpaket med kaffe och choklad, eller italienska delikatesser, är populära. De ätbara julklapparna ska kännas lite lyxiga. Samma sak gäller hushållsartiklar, som också är vanliga i de anställdas paket.

– Vissa designade köksartiklar har sålt slut snabbt. Skärbrädor, knivar och glas är vanliga julklappar.

Den klassiska chokladasken är dock på tillbakagång. Det kan bero på hälsotrenden som vuxit sig stark de senaste åren. Motionsredskap som gångstavar och reflexvästar tilltalar många arbetsgivare. Liksom presenter för vila och återhämtning som spa-produkter och mysiga plädar.

Även en badrumsvåg finns längst ner i presenthyllan. Eva Timan säger att det kan vara känsligt att ge bort en våg, men att det inte behöver vara fel. Hon tycker att allt passar som julklapp, utom möjligen droger, men betonar att företagen bör anpassa klapparna efter personalen.

– Det handlar om vad företaget vill kommunicera. Julklappen blir en del av bilden som de anställda får av företaget. Om man får en likadan almanacka varje år upplever man inte företaget som nytänkande och omtänksamt.

Däremot tror Eva Timan inte att det spelar så stor roll hur dyr julklappen är. De flesta företag som handlar hos Addstract ger bort klappar för mellan 100 och 150 kronor. Bara ett fåtal betalar 320 kronor plus moms, vilket är maxgränsen för att mottagaren ska slippa skatta för presenten.

Återanvänder inte egna klappar
Någon favorit bland klapparna har Eva Timan inte. Det viktiga är att julklappen visar att företaget har tänkt till och bryr sig om sin personal. Därför får hennes egna anställda inget av det som de själva säljer.

– Det skulle inte kännas särskilt roligt och man är ganska trött på julklapparna. Det blir en flaska mousserande vin i stället, säger hon.

FAKTA: Detta innehåller julpaketet
LO-Tidningen har frågat vad de anställda på tio arbetsplatser får i julklapp. Ingen vill avslöja innehållet i årets paket före julafton, men detta fick personalen förra året:
Kubal i Sundsvall: Pastagryta.
Gruvöns bruk i Grums: Ostbricka med knivset och grytlappar.
Pågen i Malmö: Godis och en bok med smörgåsrecept.
LKAB: Personvåg, gångstavar och en reflexväst.
Städföretaget Sodexho i Västerås: Bastu- och kroppsvårdsset, med bland annat tvål, borste och massagerulle.
Coop Forum i Borlänge: Matrecept och presentkort på ingredienserna i receptet.
Posten: Fotobok.
Aleks konditori i Göteborg: Julblomma.
Katrineholms kommun: Olika på olika arbetsställen. Prydnadsängel och blomma på förvaltningen för barn och unga. Blomma eller biobiljett var vanligt på förskolorna.
Regeringskansliet: Olika på olika departement, biobiljetter på finansdepartementet.

FAKTA: Värsta klapparna
Värst är att inte få någon julklapp alls, enligt en Sifoundersökning som Posten låtit göra. Men det finns många exempel på dåliga julklappar från chefen:
• Julbord med enbart pytt i panna.
• Bok om alkoholmissbruk.
• LP-skiva med inspelade ljud från den egna fabriken.
• Julhälsning på ett kopieringspapper.
• Turistkarta över Västerås.
• Rengöringsmedel.
• Slips till kvinnor.
• En alldeles för stor tröja.
• Bok om Flens kommun.
• Duk med hällristningar.