Ford meddelade i förra veckan att produktionen i USA ska minskas med en femtedel. Några dagar senare läckte uppgifter om företagets planer på att erbjuda samtliga arbetare vid företagets fabriker avgångsvederlag eller förtida pensionering.

Enligt källor med insyn i förhandlingarna ska planen presenteras i september. Ford, som hittills i år har redovisat miljardförluster, har över 140.000 anställda arbetare i Nordamerika.

Nyheten kom inte som en överraskning. I juni offentliggjorde General Motors att en tredjedel av företagets arbetare gått med på att säga upp sig med avgångsvederlag eller gå i förtida pension. Sammantaget rör det sig om 35.000 anställda. Erbjudandet som förhandlades fram mellan bolaget och facket gick till alla GM:s fabriksanställda, och innebar avgångsvederlag motsvarande mellan 250.000 och en miljon kronor.

Uppgörelserna om massuppsägningar genom avgångsvederlag eller förtidspension markerar den svåra situationen bilarbetarfacket befinner sig i. Uppsägningarna innebär fortsatt medlemsras.

Facket organiserar i huvudsak arbetare hos de traditionella amerikanska biltillverkarna. Dessa har under senare år pressats av konkurrensen från utländska utmanare, som ofta har egen tillverkning i USA. Vid konkurrenternas fabriker är lönerna lägre och arbetarna oorganiserade. Fackets uppgörelser med GM och Ford innebär ett erkännande om att jobben med goda villkor blir allt svårare att försvara.