Inga nya kollektivavtal har skrivits under av Box Deliverys underentreprenör. Nu överväger Transport stridsåtgärder.

– Vi kommer uppenbarligen ingenstans med att prata, säger Transports förste vice ordförande Clas Linder.

– Det är oanständigt att Box Deliverys underentreprenör fortsätter att utnyttja unga människor och det är samtidigt uppenbart att Box Delivery inte bryr sig om detta. Det är för jäkligt eftersom norska Posten äger Box Delivery.

I våras berättade LO-Tidningen om förhållandena för förarna. Många av dem saknar avtal och avlönas med ren procentlön. Två förare berättade om arbetsveckor på 90 timmar och en lön som kan vara 50 kronor i timmen.

I en central förhandling förband sig företaget att förhandla med facket så snart ett nytt åkeri skulle anlitas. Hos Transport fanns samtidigt en förhoppning att allt skulle ordna sig. Företagets ägare, norska Posten, lät meddela att Box Delivery omedelbart skulle säga upp kontraktet med åkerier som inte följer lagar och förordningar. Men nu börjar alltså facket tappa tålamodet.

Box Deliverys vd Tobias Åbonde har svårt att förstå facket hållning:

– Jag är förvånad över deras inställning, säger han. Transport har sagt att de ska föreslå ett avtal liknande taxiavtal men avpassat för budbilsbranschen. Det sitter jag och väntar på.