Han lyfter upp din tånagel och hoppar in. Digger the Dermatophyte är en tecknad snubbe med New York dialekt som gör reklam för nagelsvampmedlet Lamisil på amerikansk tv. Han är inte den enda lustiga figuren i rutan.

Vissa tider är all reklam på en del tv-kanaler från läkemedelsbolagen. Det handlar om allt från receptfria värktabletter (som uppges förebygga hjärtinfarkt!) till smärtstillande medel för cancerpatienter. Deppig? Ät Zoloft. Handsvett? Baksmälla? Alzheimer? Fiser du ibland? Det finns alltid en vackert leende människa på tv med ett råd.

Läkemedelsbolagen brukar försvara sina höga priser med att det kostar att ta fram nya mediciner. De tio största lägger ner 42 miljarder dollar om året på forskning. Det kan låta mycket men man spenderar faktiskt mer än dubbelt så mycket på reklam och administration, påpekar Forbes i en längre granskande artikel (8 maj).

Forbes menar att läkemedelsjättarna numera styrs av marknadsföringsavdelningen. Antalet försäljare har tredubblats till 100.000. För tio år sedan fanns det en på arton läkare i USA mot en på nio i dag.

Återanvänder gamla recept
Egentligen är det värre. Forbes hävdar att nästan en fjärdel av forskningen är marknadsstyrd. Man testar nya varianter av redan godkända läkemedel. Ett exempel är ett sömnpiller från Lunesta som bara är en ny variant av en tjugo år gammal europeisk tablett. Den nya tabletten är inte effektivare än den gamla men man kan ta tio gånger mer för den eftersom den är patentskyddad. Och reklamen har gjort att försäljningen av sömnmedel eller nagelsvampmedel exploderat.

Men även den riktiga forskningen verkar allt mer styras av marknadsförarna. Lilly & Co ledde till exempel antibiotikaforskningen i början av nittiotalet men övergav den för att satsa på impotensmedicin. Läkemedel mot kroniska sjukdomar är lönsammare än mediciner som faktiskt botar patienten efter en kortare behandling.

Pierre Gilly
Frilansjournalist
Skriv ett e-postbrev till redaktionen