På www.sr.se/p1/src/podradio kan man ladda ner Fia Sandlunds ljudkonstverk ”Min business med baddräktskungen. En förväxlingstragedi i 13 kapitel”. Det handlar om när baddräktskungen Panos Papadopoulos förra året tog kontakt med Fia Sandlund för att få del av hennes synpunkter om Fröken Sverige.

Att köpa en gammal Fröken Sverige-tävling kan tyckas som ett självklart drag för en baddräktskung i världens mest jämställda land, men Panos Papadopoulos tyckte inte att skönhetstävlingen var helt fräsch och började utreda hur man skulle kunna förnya den.

Fia Sandlund, som 2001 stormade en Fröken Sverige-final och myntade begreppet gubbslem, blev ett av hans bollplank.

– Men kan du tänka dig liksom att det skulle vara med tjejer som kanske är så här tjocka i tävlingen liksom? säger Fia i ”Min business med baddräktskungen”.

– Ja, varför inte? säger Panos. (Sen säger han något om ”fem kilo för mycket” som inte riktigt går att höra.)

Sverige först
I början av ljudinstallationen är Panos Papadopoulos lite inne på att lägga ner tävlingen – men så blir det inte. I mars i år utnämndes 24-åriga Josephine Alhanko till Nya Fröken Sverige och projektanställdes för att under ett års tid vara en bra förebild för andra unga tjejer och marknadsföra Sverige på ett sätt som är nyttigt för näringslivet. Samt förstås tävla i Miss Universum. Om de andra länderna i världen/tävlingen säger Josephine Alhanko: ”De lever tyvärr kvar i det gamla.”

Det gamla är att Fröken Sverige har högt skuren baddräkt på scen och står och vinkar och ler med tiara och att det kallas skönhetstävling. Det nya är det svenska: att varumärket ägs av baddräktskungen men att man inte vill ha på sig baddräkt på scen.
Att tävlingen kallas rekrytering i stället för tävling.

Sverige är ett föregångsland inom jämställdhet och det är naturligt att svenskarna visar vägen även på det här området, tycker Josephine Alhanko. Kanske i framtiden att även män kan vara fröknar, men i dag ska kvinnor alltså tävla och fortfarande anses kvinnor behöva förebilder.
 
De nya reglerna enkla. Kvinnor ska vara påklädda och kompetenta. Josephine Alhankos viktigaste message to the public är att hon inte tänker vika ut sig. Så gör ju inte en god förebild och alltså inte heller en god kvinna. Det verkar som att den svenska jämställdheten har fått en Nya Fröken Sverige-tävling för sina synders skull. Feminism är att identifiera de dåliga flickorna och peta dem.

Karolina Ramqvist
Frilansjournalist
Skriv ett e-postbrev till redaktionen