När IF Metall varslade om strejk och blockad mot Tesla 17 oktober förra året gick Medlingsinstitutet ut med att Kurt Eriksson skulle medla i konflikten. Ett drygt halvår senare är han fortsatt fåordig om uppdraget som aldrig verkar vara över. 

– Det pågår inga förhandlingar, säger han. 

Han säger att IF Metall och Tesla träffades några gånger i början av konflikten, mest för att informera sig om varandras positioner och krav. Men att några nya möten inte har skett.

”Parterna inte träffats”

– Parterna har inte träffats gemensamt och haft diskussioner de senaste månaderna, men jag har pratat med var och en av dem, säger Kurt Eriksson. 

Han vill inte kommentera om det har skett någon förskjutning, eller när han senast träffade någon av dem. 

Har något tidigare medlingsärende du hanterat dragit ut på tiden på det här sättet? 
– Nej, absolut inte. Jag har hållit på med det här i tio år men ingenting har varit i närheten av detta, säger han. 

”Vill inte teckna avtal”

Han konstaterar att de flesta varsel om konflikt för att kräva kollektivavtal aldrig ens leder till att strejk eller blockad bryter ut, ett avtal brukar tecknas innan dess. 

Men i det här fallet har Tesla inte varit intresserade av att skriva på.  

I mars sa Jens Stark, Sverigechef på Tesla, i en intervju i Dagens Industri att företaget har mandat lokalt i Sverige att teckna avtal. Enligt IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä var det nya besked jämfört med tidigare, då företaget ska ha sagt att beslutet ligger på koncernnivå. 

Men Kurt Eriksson tycker inte att beskedet egentligen ändrade förutsättningarna. 

– Nej, de vill ju inte teckna avtal, det är ju det besked vi har fått. 

Så det spelar ingen roll om de har mandat om de ändå inte vill? 
– Nej, precis.