Ett 80-tal förare på färdtjänstbolaget Tuwa specialtransporter i Eskilstuna och Nyköping fick inte ut sina löner i måndags. Ett 20-tal mer eller mindre förtvivlade chaufförer ringde till Transports avdelning i Sörmland i går.

Till slut betalades lönerna ut i går.

– De fick sina löner klockan tio på förmiddagen, säger Sultan Salimovic, som driver Tuwa i Sörmland sedan ett par år tillbaka.

Tommy Wallin, ordförande på Transports avdelning i Sörmland, bekräftar att förarna har fått betalt – även om han har fått beskedet att pengarna betalades ut i går eftermiddag.

Det var två dagar efter den 25 augusti. Sultan Salomovic vill inte svara på om det var då som förarna skulle ha fått betalt.

– Jag orkar inte prata mer med tidningar om det här. Det står i förarnas kontrakt när de ska ha betalt. Det behöver jag inte tala om för dig, förklarar han.

Tuwa är en långkörare i Transportarbetaren och många landsortstidningar. Under årens lopp har det blivit många rubriker om trafikkaos, upprörda resenärer, sänkta löner och taxibolag i konkurs.

Bolaget startade i skånska Påarp för tolv år sedan. Tuwa har vunnit färdtjänstupphandlingar i till exempel Karlstad, Örebro, Borlänge, Helsingborg och Norrköping samt i Sörmlands och Gävleborgs län.

Lägsta pris vinner när kommuner och landsting handlar upp färdtjänst. Kritikerna hävdar att Tuwa pressar priserna genom att flytta riskerna till sina underentreprenörer och anställda.

I Gävleborgs län blev 60 chaufförer arbetslösa när Gästrike transport och service, som körde åt Tuwa, gick i konkurs. Landstingsägda X-trafik avbröt kontraktet redan efter ett halvår efter högljudda klagomål från resenärerna.

Det hände för snart tre år sedan, men historien är inte slut än. Den har bara flyttat till domstolarna. Tuwa har stämt X-trafik på 7,2 miljoner.

I Sörmland pågår en annan konflikt. Där gick Tuwas underleverantör Nyckel Färdtjänst AB i konkurs. Konkursboet kräver Tuwa på två miljoner kronor.