Sheins försvar: Tjata på Arbetet i stället för verklig förändring
Trots Sheins tjatkampanj kvarstår kritiken: Fast fashion är ohållbart och oetiskt. Fina ord om förbättringar räcker inte för att dölja en verklighet av exploatering och miljöförstöring.
I veckan publicerade Arbetets ledarsida texten Nu finns inga ursäkter kvar – fimpa Shein och Temu av Karina Cubilla.
Det fick Sheins kommunikationschef Robin Kiely att vid upprepade tillfällen mejla till Cubilla med uppmaningar att införa ett genmäle från företaget.
Men Arbetets ledarsida publicerar inte genmälen. En ledarsida har en särskild roll i journalistiken som en arena för samhällskritik och debatt. Utrymmet på ledarsidan reserveras därför för egna analyser och ståndpunkter.
Däremot rättar vi sakfel, om sådana går att påvisa.
Så bemöter Shein kritiken
Kiely har inte lyckats presentera några belägg för att vår artikel innehåller några sakfel utan har gång på gång mejlat oss en text som betonar företagets påstådda insatser för att förbättra arbetsvillkor och produktsäkerhet.
Robin Kielys ihärdighet har ändå fått mig att fundera.
Att publicera genmälet kan tjäna ett syfte i att ge er läsare en fullständig bild av hur Shein själv väljer att bemöta kritiken. Det kan också bidra till att belysa hur stora företag arbetar med att presentera sin verksamhet i en tid där frågor om arbetsvillkor, miljöpåverkan och etisk konsumtion ställs på sin spets.
Så här skriver Kiely:
On Working Conditions at Suppliers’ Facilities
SHEIN is committed to ensuring the safe, fair and dignified treatment of workers, including our suppliers’ employees, and we are investing millions of dollars in strengthening governance and compliance across our supply chain.
The SHEIN Responsible Sourcing (SRS) Program is our commitment-in-action to monitoring compliance by SHEIN’s manufacturing suppliers with the SHEIN Supplier Code of Conduct, which is aligned to and complies with local laws and regulations, as well as leading international human and labour conventions and standards.
Under SHEIN’s SRS program, we engage third-party agencies including Bureau Veritas, Intertek, Openview, SGS and TÜV Rheinland to perform regular unannounced audits on our supplier facilities on our behalf. These audits assess compliance of the supplier with our Code of Conduct and its adherence to SHEIN’s standards with regards to issues like working hours and wages. They also identify any steps necessary to improve processes and standards at that supplier and set in place a plan to help each supplier consistently improve.
”If violations are identified, SHEIN will not hesitate to act and take action against the supplier, including potential termination of the relationship with them if a serious violation is identified and/or a violation is not remediated within a given timeframe. We carried out 3,990 on-site SRS audits of suppliers in China in 2023, covering contract manufacturers representing approximately 95% of SHEIN-branded products by procurement value in 2023.”
On Worker Pay
“We pay manufacturing suppliers competitive rates so they can pay fair wages to their workers. As a responsible business partner, we are firmly committed to paying all our suppliers quickly – all within 30 days, and some even on a weekly or biweekly basis – compared with an industry average of around 90 days. This enables our suppliers to pay their workers promptly. We actively monitor our suppliers’ practices, ensuring that workers are compensated fairly for what they do. As a result of our efforts, research conducted by our third-party auditors across more than 4,000 workers at SHEIN found that they earn basic salaries (before overtime) that are on average two times higher than the local minimum wage and more than 50% higher than the Global Living Wage Coalition’s 2022 living wage for Shenzhen.”
On Childcare Facilities
“Since many workers in our supply chain balance working with childcare responsibilities, SHEIN provides financial support for suppliers to create childcare centers near factories or within their own premises, where workers’ children can study and play after school and during breaks in their school day. This keeps the working environment family-friendly, expands learning opportunities for the workers’ children and helps to alleviate childcare needs. In the first half of 2024, SHEIN has helped supplier communities establish and operate 12 childcare facilities across seven cities, benefiting over 31,000 people within supplier communities.”
On Product Quality
“SHEIN takes product safety very seriously and is committed to offering customers safe and reliable products. We work closely with international third-party testing agencies such as Intertek, SGS, BV and TUV, to carry out daily risk-based sampling tests on products to ensure that they meet SHEIN’s product safety standards and applicable laws and regulations.
From the start of 2024 to date, SHEIN has performed more than 920,000 tests, including chemical tests, with these third-party agencies, as well as a CNAS-accredited laboratory. And in 2024 alone, SHEIN has removed over 260 marketplace sellers from our site due to non-compliance. Our suppliers are required to comply with the code of conduct we have put in place as well as the product safety laws and regulations in the countries we operate in.”
Orimliga arbetsvillkor
Pladder om ”tredjepartsrevisioner”, ”ansvarsfulla sourcingprogram” och ”familjevänliga arbetsmiljöer” hjälper föga mot de rapporter och vittnesmål som återkommande beskriver en verklighet präglad av extrem exploatering, orimliga arbetsvillkor och låga produktionskostnader som endast är möjliga genom att ignorera mänskliga och miljömässiga kostnader.
Visst är det fint att Shein erbjuder fläktar för barnen på fabriksgolven, men kanske vore ett rimligt arbetsliv för deras föräldrar en bättre lösning?
Sheins verksamhet är oetisk
Att stoltsera med att leverantörer betalar dubbla minimilönen är inte heller imponerande i ett sammanhang där minimilöner ofta inte ens täcker grundläggande levnadskostnader.
Arbetets ledarsida tackar därmed Shein för engagemanget i debatten.
Dock kvarstår vårt budskap: Fast fashion är inte bara ohållbart, det är också djupt oetiskt. Att satsa på greenwashing och PR-strategier i stället för verklig förändring är del i samma sorts dystopi som vi beskrev i vår ursprungliga text.