Ex-chef larmar om 20 frityrolyckor i månaden på Max: ”Girigt att inte ha bättre arbetsmiljö”
Arbetsmiljöproblemen inom hamburgerkedjan Max är oroväckande stora berättar en tidigare chef med god insyn i företaget. ”Flera restauranger har stora hål i golven, det är halt och oljigt och problemet med läckande fritöser är mycket vanligt”, säger ex-chefen till Arbetet.
Arbetet har tidigare berättat hur unga anställda drabbats av frityrolyckor på hamburgerkedjan Max de senaste åren.
En av dessa var Blerona Curoja som brände sig så illa att hon tvingades transplantera hud från höften till foten i samband med att en fritös läckte 180-gradig olja på en restaurang i Växjö 2022.
Nu berättar en tidigare högt uppsatt Max-anställd om sin syn på arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet inom kedjan.
Läckande fritöser ”mycket vanligt”
Den före detta anställde har mångårig erfarenhet inom företaget, har tidigare varit restaurangchef, och har mycket god insyn i arbetsmiljöarbetet. En uppgift som bekräftats av Arbetet.
Enligt ex-chefen är säkerhetsbristerna oroväckande stora på många restauranger. En förklaring är att Max i förhållande till konkurrenterna är högsäljande.
– Trycket är högre och därmed är också slitaget större. Flera restauranger har stora hål i golven, det är halt och oljigt och problemet med läckande fritöser är mycket vanligt, särskilt kvällstid, berättar ex-chefen till Arbetet.
Ledningen får osanna rapporter
Max har ett internarbete kring säkerhet och arbetsmiljö. Men information kring säkerhetsbrister tonas ner och nonchaleras, säger ex-chefen vidare. Detta på grund av att det finns en stark press på enskilda restauranger att visa goda resultat.
Av rädsla för att inte nå målen lämnas i stället tvättade versioner av verkligheten till företagsledningen.
– Man vill inte berätta hur illa det är helt enkelt, säger ex-chefen.
Stor mörkertal: Säkert 20 olyckor i månaden
Enligt Arbetets tidigare rapportering har totalt 31 arbetsolyckor anmälts till Arbetsmiljöverket på Max de senaste fem åren. Av dem har 13 lett till brännskador på grund av olja. Två är länkade till arbete med fritöserna. Ytterligare fem fall är halkolyckor som kopplas till oljespill eller hala golv.
Men ex-chefen tycker inte att det ger en rättvis bild av läget. Det rör sig snarare om ett 20-tal olyckor i månaden. Problemet är att informationen kring dessa inte når myndigheterna. Att rapportera olyckor ingår helt enkelt inte i företagskulturen, menar den tidigare anställde.
– Det kan säkert vara 20 olyckor i månaden. Eller mer. Men då är såklart inte alla lika allvarliga, utan det kan handla om mindre brännskador. Men det finns en press liksom. Gör du en stor sak av en olycka blir du inte långvarig. Jag har själv många ärr som jag inte har anmält, säger ex-chefen.
Det händer till och med att folk skopar ur 180-gradig frityrolja rakt ner i kantiner när man ska rengöra dem eller när de är för fulla. Det är helt vansinnigt. Jag har sett det själv
180-gradig olja skopas ur
Själva rengöringen av fritöserna är också ett problem. Det finns tydliga rutiner och regelverk kopplat till arbetsuppgiften. Men på grund av tidsbrist följs dessa sällan.
I stället finns exempel på anställda som blivit utskrattade av kollegor och chefer när de följt regelverket och använt full skyddsutrustning vid rengöringen.
– Det händer till och med att folk skopar ur 180-gradig frityrolja rakt ner i kantiner när man ska rengöra dem eller när de är för fulla. Det är helt vansinnig. Jag har sett det själv, säger ex-chefen.
”Girigt” att inte köpa in skyddskor
När det gäller frågan om skyddsskor för anställda så menar ex-chefen att det hela är enkelt. Max-ledningen vill helt enkelt inte betala.
– I andra delar av snabbmatsbranschen så betalar man för skor. Så det går om man vill. På Max i Sverige hänvisar de bara till hög personalomsättning när frågan dyker upp, säger ex-chefen och fortsätter:
– Men det här är ett företag som går väldigt bra. Att de inte kan lägga några miljoner på en bättre arbetsmiljö för sina anställda är för mig bara girigt.
Max: ”Tar arbetsolyckor på största allvar”
Arbetet har utan framgång sökt Max för en intervju. I ett mejl svarar dock Max HR-direktör Maria Branestam att de inte känner igen sig i kritiken som riktas mot dem av den tidigare medarbetaren.
”Självklart vill vi gå till botten med det här då vi som arbetsgivare har ett ansvar för vår arbetsmiljö, och vi arbetar ständigt med att skapa en så bra och säker arbetsmiljö som möjligt. I en köksmiljö finns det risker och vårt jobb är att minimera dessa. Vi är som alla verksamheter beroende av att våra rutiner följs för att minimera risker i arbetsmiljön”, skriver hon och fortsätter:
”Vi har ett gediget kvalitetsprogram på Max där arbetsmiljön är en del och som löpande kontrolleras. Att vi trots detta har haft arbetsolyckor är något vi tar på största allvar. Det har även har lett till förändringar hur vi utbildar och säkerställer en säker arbetsmiljö.”