100 000 som ringer till Försäkringskassan kommer aldrig fram
Fler än tidigare kommer inte fram till Försäkringskassans kundtjänst – de ger själva upp eller kastas ur kön. Samtidigt har kötiden fördubblats på fem år.
”Långa väntetider i telefon.” Så lyder en rubrik på Försäkringskassans sajt, där myndigheten även skriver: ”Det är många som ringer till oss och ibland ringer många samtidigt.”
Att väntetiderna är längre än tidigare syns också tydligt i siffror som Arbetet begärt ut från myndigheten.
I februari 2019 fick den som ringde till kundtjänsten i snitt vänta drygt åtta minuter innan myndighetens medarbetare svarade.
Den som gjorde detsamma fem år senare, alltså i februari i år, fick vänta över 16 minuter.
Alltså en fördubbling av kötiden till telefonkundtjänsten på fem år.
Obesvarade samtal
En del av dem som ringer kommer inte ens fram. Försäkringskassan för även statistik över de samtal som inte besvaras. Sedan augusti 2023 har antalet samtal som inte får svar legat över 100 000 i månaden.
Så har det inte sett ut tidigare under de fem åren. Endast vid tre tillfällen tidigare har antalet gått över 100 000 samtal. I snitt har siffran legat på 70 000 obesvarade samtal i månaden.
Enligt Försäkringskassans statistikservice finns två förklaringar till att ett samtal inte besvaras. Antingen att kunden själv lägger på innan hen kopplas till handläggare. Eller att kön är full och att man därmed kastas ut. De som kastas ut kan testa att ringa senare när kön är kortare.
Stänger tidigt
För den som behöver ringa ett samtal under rasten eller på lunchen kan det bli svårt att komma fram. Väntetiden på 16 minuter är en snittid, men det kan vara längre kö på de tider då många ringer.
Och alla måste ringa före klockan 13. Kundtjänsten håller nämligen bara öppet från 9 till 13, måndag till fredag.
På sin sajt skriver Försäkringskassan själv att öppettiderna och utbudet av service på olika språk dragits ner från och med i höstas. ”Detta till följd av den omfördelning av resurser som Försäkringskassan genomför för att få en ekonomi i balans till slutet av 2024.”
Myndigheten menar att den behöver dra ner på kundtjänsten för att hinna ägna sig åt ”handläggningen av ärenden och utbetalningar av ersättning”.
Kortast kötid sett till de senaste fem åren var det i september 2020. Då var kötiden bara strax över sex minuter.
Längst kötid var det i december 2023, då folk i snitt fick vänta i 19 minuter innan de kom fram.