”Det är tusentals bilar, beställda av kunder, som nu saknar registreringsskyltar”, skrev Teslas advokater i en inlaga till Göta hovrätt igår, tisdag.

Bakgrunden är att Sekos och ST:s medlemmar på Postnord inte delar ut post till Tesla, i sympati med IF Metalls strejk för kollektivavtal på det amerikanska företaget.

Hur det kan röra sig om ”tusentals” bilar redan efter sex veckors strejk vill Teslas advokater inte kommentera för Arbetet.

Men utan post får Tesla inte registreringsskyltar till nya bilar (och inte heller annan viktig post).

“Exempellöst“

För att komma undan postblockaden har Tesla stämt både Transportstyrelsen, som har uppdraget att förse fordon med registreringsnummer, och Postnord, som levererar registreringsskyltarna på Transportstyrelsens uppdrag.

Tonläget är minst sagt högt. Tesla beskyller Postnord för att ”beslagta” skyltar och agera ”exempellöst” och ”systemhotande”. Företaget vill att PostNord beordrar andra anställda än de 80 procent som tillhör Seko och ST att lämna ut skyltarna.

Lika hård är tonen mot statliga Transportstyrelsen, som inte går med på att Tesla hämtar sina skyltar direkt hos den tillverkare som Transportstyrelsen anlitar.

Till en början hade Tesla viss framgång. Den 27 november sa tingsrätten i Norrköping i ett tillfälligt beslut att Tesla inom kort skulle få hämta skyltarna direkt hos tillverkaren.

Det här skulle Transportstyrelsen ordna snabbt och utan att ens få yttra sig. Annars hotade vite på en miljon kronor.

Konflikträtten går före

Men i Solna tingsrätt, där Tesla har stämt Postnord, har biltillverkaren stött på motstånd. Till skillnad från tingsrätten i Norrköping låter Solna tingsrätt den anklagade yttra sig – och Postnord ger svar på tal.

Rätten att använda stridsåtgärder är grundlagsskyddad, förklarar PostNord. Om ansvaret att dela ut post krockar med konflikträtten anser Postnord att konflikträtten går före. Varken anställda som är medlemmar i Seko eller ST eller annan personal kommer att beordras att lämna ut registreringsskyltarna.

Nu har även Transportstyrelsen slagit till bromsen och överklagat domen från tingsrätten i Norrköping.

Uppgiften att förse bilar med registreringsskyltar är noga reglerad  av statsmakterna, förklarar Transportstyrelsen i sitt överklagande till Göta hovrätt. Detta för att inte skyltar ska hamna i fel händer och användas illegalt.

Hur skyltarna distribueras på ett säkert sätt avgör Transportstyrelsen själv. Och myndigheten vill inte frångå sina rutiner för att låta Tesla hämta dem.

“Grovt fel av domstolen“

Dessutom har tingsrätten i Norrköping begått ett grovt rättegångsfel genom att hota Transportstyrelsen med vite: att förelägga statliga myndigheter med vite är inte tillåtet, enligt myndigheten.

I går eftermiddag meddelade Göta hovrätt att Transportstyrelsen får prövningstillstånd. Därmed får Tesla inte hämta registreringsskyltarna direkt hos tillverkaren – det tillfälliga beslutet från tingsrätten i Norrköping gäller inte längre.

I morgon, torsdag, kommer Solna tingsrätt att fatta sitt beslut: Måste Postnord lämna över registreringsskyltarna till Tesla, eller går konflikträtten före?

Teslas advokater uppvaktar myndigheterna intensivt, vardagar såväl som söndagar, och det är tydligt att postblockaden ställer till stora problem för företaget.

Blockaden stoppar inte bara registreringsskyltarna, utan också fakturor, bygglov, försäkringsbesked och annat som behövs för att ett företag ska fungera. Advokaterna skriver att varje dag som passerar ”riskerar att innebära stor skada för Tesla och dess många kunder”.