Det är bra att facken sympatistrejkar mot Tesla, Timbro!
Arbetsgivarna vill strypa fackens rätt till sympatistrejker men behålla konflikträtten för att öka sin egen makt och styrka, skriver Arbetets ledarskribent.
Konflikten på Tesla har nu utökats med en rad sympatistrejker.
Andra fackförbund har gripit in, Fastighets, Transport, Svenska Hamnarbetarförbundet och Elektrikerna har varslat eller är på väg att varsla om stöd i Teslakonflikten.
En bidragande orsak är att Tesla inte har visat någon som helst förhandlingsvilja. Tvärtom har Tesla fortsatt sin verksamhet med hjälp av strejkbrytare, vilket är en mycket ovanlig och extremt aggressiv åtgärd från ett företag i konflikt i Sverige i dag.
Teslas försvarare på högerkanten menar att kollektivavtalens villkor, som är framförhandlade mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, inte passar Tesla.
Och här finns naturligtvis kärnpunkten i arbetsgivarnas kritik, det vill säga lönenivåer och villkor för anställningen, även om den nya tidens lönedumpare kommer med ovanligt fantasifulla förklaringar.
Hindrar rimliga löner Musk från att tänka?
I företaget Klarnas fall, som nyligen skrev på ett kollektivavtal, menade företaget uppenbarligen att de anställda tycker det är så kul att kallas klarnauter i stället för anställda att de inte behövde något kollektivavtal.
Och i Teslas fall försöker företagets försvarare, tankesmedjan Timbros vd Benjamin Dousa i SvD prata om att de nya techföretagen har något superspeciellt sätt att tänka att kollektivavtal är hämmande för deras utveckling.
Men om rimliga löner och villkor till de anställda hindrar Teslas ägare Elon Musk från att tänka får vi önska att Tesla snabbt får en ny ägare.
Det mest utmärkande för Teslastrejken är så här långt annars att företaget medvetet anlitat strejkbrytare. I Malmö har strejkbrytare körts in från ena hållet när strejkvakterna stått på den andra sidan.
Det är detta strejkbryteri och extrema ovilja till förhandling som fått många andra svenska fackförbund att gå ut i sympatistrejker för att sätta mer press på Tesla.
Få Teslaförsvarare på högerkanten verkar veta om det, men rätten till de sympatiåtgärder vi nu ser var arbetsgivarnas absoluta krav i de ursprungliga förhandlingarna.
Efter dygn av förhandlingar i slutna rum skrevs Saltsjöbadsavtalet under år 1938 och en internationellt unik överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare var ett faktum.
Där och då, redan i Saltsjöbadsavtalet, krävde Svenskt Näringsliv, som då hette Svenska Arbetsgivarföreningen, hårdnackat att de skulle få fortsätta med sympatiåtgärder.
Den svenska arbetarhistorien var nämligen annorlunda jämfört med många andra västländer.
Företag i USA anlitade ofta strejkbrytare vid konflikter.
De svenska arbetsgivarna tog den andra vägen, de sparkade inte bara ut de strejkande från sina jobb utan lockoutade också mängder av andra arbetare från deras jobb.
Dessa sympatiåtgärder, att sparka ut arbetare på andra fabriker än där de strejkar och därmed försöka svälta ut arbetare, ville man kunna fortsätta med, trots det nya Saltsjöbadsavtalet.
Solidaritetsstrejker tillåtna
Sedan dess är alltså både solidaritetsstrejker och sympatilockouter tillåtna.
Senast gången en riktigt stor strejk/lockout-konflikt ägde rum var 1980 då sammanlagt 100 000 arbetare strejkade och Svenska Arbetsgivareföreningen lockoutade 575 000 arbetare från deras jobb.
Att Arbetsgivarna och deras sluggerorgan Timbro nu tar Teslakonflikten som svepskäl för att vilja riva upp överenskommelsen om sympatiåtgärder, åtminstone fackens rätt till sympatistrejker, är inte förvånande.
Det fattar inte Timbro
Timbro finansieras och sorterar under Svenskt Näringsliv men deras uppgift är att fungera som en retad pitbull som ska hugga på allt som går att hugga på inom arbetsrätten, för att se om det finns svaga punkter som moderorganisationen Svenskt Näringsliv kan gå vidare med.
Liksom 1938 vill Svenskt Näringsliv ha fungerande kollektivavtal.
En stor del av de svenska företagens succé på världsmarknaden och den exempellösa svenska löneutvecklingen baseras på att svenska företag har följt kollektivavtalen.
Det har tvingat företagen att vässa sin konkurrenskraft samtidigt som de upprätthållit lönenivåerna.
Raseras kollektivavtalen blir Teslakonflikten i stället en inkörsport för företag som med dumpade löner och osund konkurrens kommer att söka sig till Sverige där de inte bara sänker lönerna för de svenska arbetarna utan också konkurrerar ut de svenska företagen.
Det här förstår inte pitbullorganisationen Timbro, men det förstår moderorganisationen Svenskt Näringsliv som dock gärna försvagar fackförbunden så att kollektivavtalen kan skrivas mer på arbetsgivarnas villkor.
Till exempel genom att angripa rätten till sympatiåtgärder i Teslastrejken.