Tesla utmanar facken: ”Har bättre avtal redan i dag”
”För dem är det ingen dramatik”, säger Veli-Pekka Säikkälä, IF Metall, om Teslas inställning till strejkbrytare. Men för fackförbundsrörelsen är dramatiken stor och han refererar till skotten i Ådalen. Konflikten mellan IF Metall och Tesla trappas nu upp.
Ett litet hopp kände IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä när han gick till förhandlingarna med Tesla i måndags. De hade träffats veckan innan och haft vad Veli-Pekka Säikkälä beskriver som ”ett bra prat om hur det funkar med kollektivavtal”.
Men hoppet slocknade raskt i förhandlingsrummet.
Hur länge satt du där innan du insåg att det var kört?
– Det var inget de drog ut på. De berättade ganska tidigt att de kommit fram till att det går inte med kollektivavtal.
Nu trappas konflikten upp ytterligare. På onsdagen meddelande Seko att de stoppar utdelning av brev och paket till Tesla, åtgärden träder i kraft den 20 november.
”Valt att inte ingå kollektivavtal”
Tesla skriver i ett uttalande att det är olyckligt att IF Metall vidtagit stridsåtgärder. De uppger att Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler men har valt att, ”liksom många andra företag”, inte ingå kollektivavtal.
De hävdar att de erbjuder likvärdiga eller bättre avtal redan i dag.
Vidare skriver de: ”Under den här perioden är vi fast beslutna att förbli tillgängliga för våra kunder.”
Detta om något får facket att se rött, att företaget tar in så kallade strejkbrytare som gör de strejkandes jobb.
”En del är från utlandet”
– Jag har ingen jävla aning om var de kommer ifrån, men en del är från utlandet, det kan man konstatera, säger Veli-Pekka Säikkälä om strejkbrytarna.
Är ni säkra på det?
– Ja, vi har sett att det har kommit folk med danskregistrerade bilar exempelvis.
I förhandlingarna med IF Metall ska företaget ha menat att det inte är någon stor sak att ta in annan personal när anställda strejkar, att deras uppgift är att se till att verksamheten är i gång.
– Så för dem är det ingen dramatik, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Han och fackförbundsrörelsen har en helt annan syn på saken.
– Vi har förklarat för dem att det är dramatik. Det här är något man gjorde på 1920- och 30-talet. Men sedan upphörde man med det och det finns mörka saker i vår historia gällande detta. Ådalen -31 är väl en av de mörkaste situationerna.
I Ådalen sköts fem personer ihjäl av militär i samband med protester mot strejkbryteri.
”Talar med kluven tunga”
Efter beskedet om att förhandlingarna fallit samman har flera sympativarsel från andra förbund kommit. Bland annat varslar Transport och Hamnarbetarförbundet om att inte lasta eller lossa Teslas bilar i någon av Sveriges hamnar och Fastighets om att Teslas lokaler kommer lämnas ostädade.
Att företag som har kollektivavtal dras in i konflikten har väckt viss kritik från arbetsgivarhåll. Bland annat har Motorbranschens arbetsgivareförbund reagerat på att avtalsbundna verkstäder inte får serva Teslabilar.
– Det skadar företag som anstränger sig för att göra rätt och som driver sin verksamhet i tuff konkurrens på marknaden, har förhandlingschefen Hanna Alsén sagt i ett pressmeddelande.
Veli-Pekka Säikkälä tycker att Motorbranschens arbetsgivareförbund talar med kluven tunga. Att de å ena sidan kritiserar åtgärderna för att få avtal, å andra sidan inte vill att Tesla ska stå utanför kollektivavtalsmodellen och därmed ha möjlighet att dumpa villkor.
– För att det på sikt ska bli sunt även för deras företag måste man kanske vara beredd på att man en period får det obehaget.