Han sålde Amazon-anställdas kiss på Amazon – toppade försäljningslistan
Journalisten Oobah Butler sålde Amazonarbetares urin på e-handelnsjättens egen sida i form av en energidryck. ”Oavsett vad de tycker om sina anställdas villkor så bryr de sig om att sälja”, säger han.
Den tidigare Vice-journalisten Oobah Butler har gjort sig känd i Storbritannien som en äkta tvättäkta prankster. Han blev omtalad när han 2017 lurade matkritiker och trendiga london-foodies att sukta efter ett bord på hans låtsasrestaurang ”The Shed”.
Nu har han tagit sig an e-handelsjätten Amazon på ett liknande sätt. För att sätta ljuset på företagets arbetsvillkor har han att grävt ner sig i en av de mest omtalade Amazonskandalerna – den om att personalen tvingas kissa i flaskor på grund av det höga arbetstempot.
“Inga alternativ”
Arbetet resulterade i programmet The Great Amazon Heist som sändes på brittiska channel 4 i torsdags.
– Jag har haft samma relation till Amazon som många andra i min ålder. Jag vet om att de inte är bra, men har använt dem ändå med ursäkten att det inte finns några alternativ, säger Oobah Butler till Arbetet.
Enligt honom startade hela projektet när han läste boken Moneyland, som beskriver hur multinationella företag utvecklat alltmer raffinerade metoder för att undvika att betala skatt.
– Jag blev helt tagen av den tekniska sidan av skattefusket. Amazons skattetrixande är välkänt, så det var egentligen det som var min ingång, säger han.
Fulla flaskor med urin
Idén med kissflaskorna kom när han befann sig utanför ett Amazoncenter i Los Angeles för att jobba med just skatteflyktsvinkeln. Överallt längs vägen utanför centret lång fulla flaskor med urin.
Enligt Oobah Butler är anledningen till att de låg på marken att vissa center har utvecklat ett bestraffningssystem när förarna upptäcks med urinflaskor. För att inte bli upptäckta slänger förarna i stället ut dem genom fönstret.
– Det slog mig hur jäkla galet det är. Vi vet att det händer men vi har så blivit avtrubbade att det tillåts fortgå ändå, säger Oobah Butler och fortsätter:
– Då kom den här idén med att försöka manipulera Amazons egen plattform och sälja urinen där som en energidryck. Oavsett vad de tycker om sina anställdas villkor så bryr de sig om att sälja.
Namngavs till Release Energy
Sagt och gjort. ”Drycken” gavs det lämpliga namnet Release Energy, kompletterades med en snajsig logo och en innehållsförteckning för just urin. Eftersom Oobah Butler saknade licens för att sälja mat och dryck på plattformen lade han först ut produkten på en del av sidan där man kan köpa vattenflaskor.
Men efter att försäljningen tog fart flyttade företaget själva om den till dryckes- och matkategorin.
– Det sätter också fingret på något. Licenskravet spelade ingen roll. Det finns exempel med giftig karamellfärg som sålts i flera tusen flaskor, säger Oobah Butler.
Snart nådde Release Energy hela vägen upp till försäljningslistans förstaplats. Trots att flera hundra klickade hem den har aldrig någon provsmakat den bästsäljande drycken, försäkrar Oobah Butler.
– Vi hade ett slutet system där vi visste vilka som beställde och såg till att orderna avbröts, säger han.
Wallraff med dold kamera
I programmet genomförs också att klassiskt wallraff med dold kamera. I tre dagar arbetade Oobah Butler på Amazoncentret i Coventry innan han blev upptäckt.
I efterhand fick han höra att hans anställning var del i en medveten taktik från Amazons sida. Genom att anställa så många som möjligt kunde man stoppa fackförbundet GMB:s försök att få till förhandlingar om kollektivavtal.
För att få den rätten krävs att minst 50 procent av de anställda är fackanslutna. Med fler anställda sjönk helt enkelt andelen organiserade. Oobah Butler beskriver hela upplevelsen på centret som ”skärrande”.
– Det var väldigt stressigt och varmt. Det känns mer som ett fängelse än en fabrik, säger han och avslutar:
– Jag kommer själv från midlands där Amazon etablerat sig och där många är desperata efter jobb. På så sätt är de tacksamma för Amazon. Men det betyder inte att de inte vill ha kvar sin värdighet.