1 000 anställda drabbades i hyvlingsvågen på H&M
Sex månader efter att H&M varslade om planerna att skära ner antalet timmar i personalens tjänster, så kallad hyvling, börjar den nya organisationen bli klar.
Hyvlade kontrakt för omkring 1 000 anställda i 118 butiker, stämningar i Arbetsdomstolen och larm till Arbetsmiljöverket. Så kan man summera efterspelet av H&M:s beslut att i våras hyvla sina medarbetares anställningskontrakt.
Hyvling innebär att arbetsgivaren skär ner timmar i personalens kontrakt.
Stoltheten är borta
Peter Nilsson är klubbordföranden för ett tiotal H&M-butiker i Malmötrakten. I hans region arbetar 200 anställda, varav ungefär 100 fick sina kontrakt hyvlade.
– Jag hade en kollega som gick från 35 till åtta timmar i veckan. Hon är ensamstående tvåbarnsmamma. Det är klart att det har varit väldigt tufft, säger han till Arbetet.
Att jobba på H&M var länge en källa till stolthet, berättar han vidare. Klädkedjan brukade ha ambitioner med sin personalpolitik. Höga anställningsgrader och ett generöst provisionssystem var exempel.
Provisionen förändrades 2019 och efter hyvlingarna skiljer sig inte H&M nämnvärt vad gäller arbetstidsmått i jämförelse med den övriga branschen.
– Jag har varit på H&M sedan 2001. I början värnade de personalen. Då fanns en stark lojalitet som gradvis försvunnit. Mycket har att göra med att man valde att göra just på det här sättet. Hade man sagt upp enligt sist in först ut-principen hade förståelsen varit en annan, säger Peter Nilsson.
Tuffast i storstäderna
Enligt Handels har storstadsregionerna drabbats hårdast eftersom det där fanns mest arbetstid att skära ned. På mindre orter var bemanningen redan tajt.
I våras befarande Handels att många skulle säga upp sig i protest – riktigt så har det inte blivit.
Många tackade ja till sina omplaceringserbjudanden men har i stället börjat studera.
En konsekvens har blivit att det är svårt att bemanna i butikerna.
Facket: Vi fick igenom väldigt lite
Ulrika Törn är ombudsman på Handels i Stockholm och även tidigare H&M-anställd.
Hon satt med och förhandlade i Stockholmsregionen. Hon instämmer i Peter Nilssons bild.
– Det fanns en tid när H&M ville vara ett av de bästa i vår bransch ur medarbetarperspektiv. Man konkurrerade med IKEA. Nu är varje person är utbytbar, säger hon.
På frågan om facket lyckades vinna något i förhandlingarna ger hon ifrån sig ett dämpat skratt.
– Ska man hårdra det så nej. Domarna vi har emot oss samt den snedvridna lagen gör det väldigt svårt.
H&M: Vissa har fått fler timmar
I ett svar till Arbetet trycker H&M på att enskilda faktiskt fått fler timmar.
”Av de som har fått ändrade kontrakt har vissa enbart fått ny roll eller ändrade timmar. Andra har fått nytt kontrakt där både roll och timmar ändrats. Vi vill även förtydliga att ändringen av timmar har inneburit såväl ökningar som sänkningar av timmar”, skriver presskommunikatör Laura Mendez Blanco.
Detta är hyvling
Hyvling innebär att arbetsgivaren skär ner timmar i personalens kontrakt på en arbetsplats. Detta görs vanligen genom ett så kallat omplaceringserbjudande.
Tackar man nej till den nya tjänsten med lägre antal timmar blir man uppsagd. En AD-dom 2016 konstaterade att det är tillåtet att göra så eftersom att det enbart är anställningen som sådan som är skyddad, inte timmarna på kontraktet.
Enligt den nya lagen om anställningsskydd (LAS) måste arbetsgivaren följa turordningsreglerna vid hyvling.
Kränkningar i Uppsala ledde till anmälan
I våras anmälde Handels regionala skyddsombud H&M till Arbetsmiljöverket för osund arbetsmiljö på butikerna i Uppsala och Märsta, något som Handelsnytt tidigare rapporterat om. Anmälan grundar sig på en enkät som den lokala fackklubben gjort och som genomfördes i samband med hyvlingsförhandlingarna pågick.
Enligt enkäten finns problem med både stress, ensamarbete, kränkningar, brist på återhämtning och otillräckliga möjligheter att ta rast.