Högsta löneökningarna hittills – här är de anställda som får upp till 11,1 procent hos Transport
Märket kan vara ett golv men inte ett tak, menade Transport och ställde sig utanför LO-samordningen. Nu har flygtankningsavtalet landat i avtalsrörelsens högsta löneökningar.

Klirr i kassan för Transports medlemmar på flygtankningsavtalet.
I slutet av mars enades industrin om det så kallade märket. Därmed kunde de allra flesta – men inte alla – av landets anställda ställa in sig på att lönerna skulle öka med 7,4 procent på två år.
Som enda kollektivavtalsslutande fack valde Transport att ställa sig utanför. ”Märket kan vara ett golv för oss, men inget tak”, formulerade förbundet sin inställning.
Nu har Transport precis tecknat nytt avtal för flygtankningen. Överenskommelsen ger löneökningar upp till 11,1 procent fördelat på två år.
Löneökningar upp till 11 procent
– Det handlar om att vi har en hel del folk som har jobbat länge med flygtankningar. Vi har ju tariffer inom Transport och då kan det slå så att de får lite mer i löneökningar, säger Petri Perälä, ombudsman på förbundets avdelning 46 som ansvarar för flyget.
Att löneökningarna fördelas efter tariffer innebär att vissa får mer och andra mindre.
Majoriteten av de anställda på avtalsområdet får enligt Transport löneökningar runt 10 procent på två år.
”Pengar, pengar, pengar”
Flygtankningsavtalet är ett av arbetsmarknadens minsta och omfattar bara runt 100 personer.
Men även i det stora Transportavtalet fick en majoritet av medlemmarna löneökningar mellan 7,9–9,1 procent på två år, enligt Transport.
– När vi fick ett uppdrag från våra medlemmar så var beställningen pengar, pengar, pengar. Nu har vi ordnat det – och lite till, sade Transports ordförande Tommy Wreeth då.
Arbetsgivarna pratade i stället om ”ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent över två år” – alltså precis i linje med märket – och menade att Transport överdrev sina framgångar vid förhandlingsbordet genom att lyfta fram tariffgrupperna som fick mest.