HelloFresh och Foodora – Svensk arbetsmarknads dödgrävare
Gig- och budföretag som HelloFresh och Foodora äter upp svensk arbetsmarknad från två håll. Än värre är att staten sitter i matriskkapitalets knä, skriver Arbetets tf politiska redaktör.
Det vi stoppar i munnen påverkar hela samhället, och den här gången är det inte köttkonsumtionen eller klimatet det handlar om.
Länge förknippades företag som Onlinepzza mest till bakispizzan 1 januari, men sedan dess har företaget hunnit bli uppköpt av Foodora och i takt med pandemins hemmasittande blev den hembudade maten nästan lika vanlig i svenska hushåll som tacofredag.
Ett nyare tillskott på marknaden är matföretaget HelloFresh. Här kan människor med en hållbar och medveten självbild beställa hem exakt uppmätta ingredienser med recept och sedan kasta ihop middagen tidseffektivt och själv.
Men som bekant rimmar självbilden inte alltid med verkligheten. Hembudsmaten är långt ifrån hållbar för människorna som arbetar med den.
Äter piller för att överleva
I veckan publicerade Aftonbladet kultur ett reportage från HelloFresh’ löpande packband i Bjuv.
Elina Pahnke pratar med anställda, varav alla vill vara anonyma, och visar baksidan av våra mysiga familjemiddagar.
Människor har arbetat tills ryggarna gått sönder i kylrum. ”Sayed” blev påkörd av en truck på lagret och kan inte springa mer.
2023 är Bjuv ett helt annat samhälle än vad det var när Findus ärtfabrik stod som en av ortens viktigaste arbetsgivare.
Helsingborgs dagblad skrev i julas en uppmärksammad artikelserie om HelloFresh i Bjuv.
Här framkom att sexuella trakasserier var utbredda, att vissa använder droger för att klara arbetsdagen och att man ska ha kunnat betala för att köpa sig uppåt i lagerhierarkin.
Skapar monopolmarknader
På Foodoras sida har man länge kunnat läsa om arbetsmiljöproblemen på gig-företaget. De snittar till exempel på en arbetsplatsolycka varannan dag, då cykelbud skadar sig på körningar.
Sajten BreakIt har också skrivit om företagskulturen på huvudkontoret. Här samlas vittnesmål om hot, våldtäktsdömda chefer och tystnadskultur.
Nu larmar också restaurangägare. I Sydsvenskan kallas Foodora för ett ”nödvändigt ont” och beskrivs som en tjänst som kostar mycket mer än det smakar, men hämtmaten är så viktig för kunderna att det inte går att hoppa av.
Marknaden riskerar att Foodora får monopolställning, säger forskaren Gustav Hägg till Sydsvenskan. Och ett monopol kan skada ekonomin som sådan.
Inga jämbördiga konkurrenter finns för att pressa priserna för restaurangägarna, och gig-arbetarna kan inte enkelt byta till en arbetsgivare med bättre villkor eller kräva förbättringar av rådande arbetsmiljö och löner. Alla är fast och budjätten håller i tömmarna.
För att förstå allvaret måste man också veta att för Foodora och HelloFresh är monopol själva målet.
Riskkapitalisterna i Bjuv
Foodora ägs av det multinationella gig-företaget Delivery Hero som har verksamhet i över 70 länder. HelloFresh ägs av ett riskkapitalbolag med ett så förtroendeingivande namn som Rocket Internet.
Båda har sina säten i Tyskland, men den svenska inblandningen är påtaglig.
Delivery Heros VD är svenske Niklas Östberg. HelloFresh grundades av bland annat Jessica Nilsson.
Tillsammans med appföretag som Uber fungerar den riskkapitalstyrda affärsmodellen ungefär så här: pumpa in så mycket pengar från investerare som möjligt, köp upp dina konkurrenter och dominera snabbt marknaden.
Det är därför få eller inga av dessa, ofta kallade start-ups, går med vinst. Vinsten, hoppas man, ska komma senare. När man har en så stor marknadsandel att konkurrens nära nog är omöjlig.
Då kan redan dåliga villkor pressas ytterligare och möjliga tredje parter, som restaurangägarna, kan mjölkas mer avgifter. De har ändå ingen annanstans att ta vägen.
Katastrof för arbetsmarknaden
Huruvida något av företagen faktiskt kan bära sig själva på sikt, med rimliga villkor och löner, är högst oklart. Många lär överleva på ren konstgjord andning från riskkapitalister.
Systemet äter upp arbetsmarknaden från två håll.
Men inget märks av kunderna. Den konstgjorda andningen ger kunden bekväm mat, nu också med en klimatsmart knorr.
I Bjuvs fall avslutade HelloFresh samarbetet med bemanningsföretaget som försåg deras packningslager med personal. Problemet är bara att den här typen av upplägg ligger helt i linje med affärsmodellens logik.
Det är på personalens ryggar marginalerna skapas.
Elina Pahnke pekar ut en ytterligare aspekt som göder företagarna som vill slimma resurserna till max: reglerna för arbetskraftsinvandring, där arbetstagare är beroende av sina arbeten för att få behålla sina uppehållstillstånd:
”På Hellofresh finns den armé av arbetare som politikerna varit med och skapat – människor som måste underordna sig slavvillkor i rädsla för att bli utvisade, en arbetarklass som fråntagits möjligheten att göra motstånd eftersom arbetet avgör om de får stanna kvar i landet eller inte.”
Staten och riskkapitalet.
En båt som just nu styr Sverige över världens kant.