Den amerikanska influencern Caroline Calloway hade allt. Hon var snygg, ung och smart nog att komma in på Cambridge University.

På Instagram broderade hon ut sitt perfekta liv i långa captions. Hon satte färska blommor i håret, sprang på studentfester i dyra outfits – hand i hand med sin svenska pojkvän. Följarna älskade det. Bokförlagen såg likesen trilla in, och snart kunde Calloway visa upp ett bokkontrakt för följarna. 

Sen hände det som händer i alla i dramaturgin runt influerarna: Calloway blev cancelled. 

Festade upp förskottet

Det var hennes före detta bästa vän, Nathalie Beach, som kastade henne under bussen.

I en artikel i The Cut berättade Beach, att hon spökskrivit Calloways instagram captions. Men inte bara det, utan även utkastet till boken som aldrig blev klar.

Förskottet festade Calloway upp. Som kronan på verket avslöjade Beach hur Calloway missbrukade adderall, en ADHD-medicin som används för att öka produktiviteten.

Calloways följarskara ökade explosionsartat. I kommentarsfältet skrev folk “scammer”.

Andra kom också till hennes försvar. Influencern publicerade inlägg på inlägg.

Några dagar senare fick Calloway reda på att hennes pappa tagit sitt liv. Calloway fortsatte med uppdateringarna. Hon grät på stories. Därpå lanserade hon en ny bok. Med titeln “Scammer”. 

För att betala tillbaka sin skuld till bokförlaget började Calloway med OnlyFans.

Samtidigt sålde hon hemmagjorda kroppsoljor (hon kallade dessa för Snake Oil) och egengjorda tavlor. Allt medan hon tog emot förbeställningar på sin nya bok.

När skulden var betald annonserade Calloway att hon nu lämnar Instagram för gott. Det var dags att skriva klart boken, vars deadline hon skjutit på ännu en gång.

Paralleller till Margaux Dietz

Det här var våren 2022. Sedan dess har det varit tyst från influencern, fram tills februari i år, då VICE släppte en dokumentär om Calloway. 

I dag bor hon i Florida där hon fortfarande filar på sin bok.

För VICE berättar Calloway om hur dåligt hon mådde när internet vände sig emot henne, vilket dessutom skedde vid den absolut sämsta tidpunkten i hennes liv.

Säkert sant, men visst känns storyn bekant? 

Det är för att vi i princip redan har hört den. Parallellerna till influencern Margaux Dietz är flera.

Dietz är en av Sveriges största influencers med 325 000 följare på Instagram. I november 2022 hamnade hon i en kritikstorm på sociala medier efter att ha publicerat en video på Youtube på en man som ligger utslagen och blodig utanför hennes dörr.

I stället för att ringa polisen stod Dietz och hennes son och skrattade åt främlingen på marken.

Att vara ett barn av sin tid

Dietz kommentarsfält fylldes av arga tillrop. Dietz svarade med att stänga av telefonen. Några veckor senare befinner sig SVT hemma hos influencern, under titeln “Kan vi förlåta Margaux?”.

Vi får följa en Margaux Dietz som sitter hemma i soffan och dricker varmt vatten. I dokumentären beskriver hon hur tufft det är att bli utsatt för internets mob – och bli “cancelled”. 

I VICE-dokumentären ringer Calloway upp sina följare för att rannsaka sig själv – och be dem lämna henne ifred.

I SVT-dokumentären får Dietz möta influencern Ann Söderlund (som ironiskt nog själv blev föremål för kritik efter ett uppmärksammat Instagramsamarbete med en begravningsbyrå några månader senare).

Söderlund kritiserar Dietz samtidigt som samtalet mynnar ut i en diskussion om att vara ett barn av sin tid.

Misstagen är en del av varumärket

Klipp till mars 2023. Dietz är tillbaka på Youtube. I en video från februari berättar hon för följarna att hon mår bättre än vad hon gjort på flera år. Följarskaran har dessutom ökat.

Till VICE säger Calloway att hon mår bättre än på länge. Häromdagen var Calloway tillbaka på Instagram. Hon lanserade då en ny crowdfunding – Calloway ska nämligen publicera sin bok “Scammer” på egen hand. 

SVT- och VICE:s dokumentärer visar hur det faktiskt är: cancelkulturen har aldrig funnits.

Ingenting är för privat

När man följer Calloways och Dietz resa är det tydligt att deras misstag bara blir en oväntad del av varumärkets dramaturgi. 

Till reportrarna säger Dietz och Calloway att de har en annan syn på sociala medier i dag. Nu är de mer restriktiva med sin närvaro. De är glada att de har lärt sig sin läxa efter snedsteget. 

Men frågan är om missödet inte var oundvikligt?

För tittar man på de båda personerna så är det just känslan av att “livet är content” som attraherat följarna till Calloway och Dietz från första början. Ingenting är för privat. Dietz delade sin förlossning på Youtube, Calloway delade sin pappas död på stories. 

Det är livets filterlöshet som gett uppmärksamhet, likes och pengar. 

Kreativt sätt att tjäna pengar på

För att fortsätta leverera intresseväckande innehåll gick tjejerna ännu längre, suddade ut gränserna allt mer. Springer man så snabbt snubblar man till slut.

Men att snubbla ska inte blandas ihop med att bli cancelled. Ett avslut är något definitivt.

En paus i publiceringen och en “re-branding” är något annat. Kolla bara på Isabella Löwengrip och Paolo Roberto. Eller Kim Kardashian.

Dietz och Calloway menar att de blivit missförstådda. De är goda personer egentligen. Må så vara, men det är irrelevant.

Det relevanta är att allt tjafs om cancelkultur bara är en chimär. Calloway och Dietz livsöde handlar snarare om att det aldrig är kul att göra misstag, särskilt inte när du i känd. Men att kalla det hela för cancelling är att ljuga.

I Dietz och Calloways fall är det bara ett kreativt sätt att tjäna pengar på.


Det är bara att applådera. Och scrolla vidare.