Vid foten av berget Fuji i Japan finns en mytomspunnen skog, Aokigohara.

Den sägs vara hemsökt och lätt att gå vilse i. Aokigohara kallas också självmordsskogen, då många tar sitt liv i skogsdungarna.

Japanska myndigheter har satt ut skyltar med nödnummer och uppmaningar om att fortsätta leva. Med jämna mellanrum genomförs sökningar i skogen för att hitta kroppar och föra bort dem för begravning.  

Ofta lämnar människor som dör i skogen spår efter sig.

Från huvudleder löper trådlinor in på stigar och djupare in bland träden. Följer man linorna kan kroppar hittas på andra sidan tråden.

Linorna, och Aokigoharas rykte, har lockat till sig mer än myndigheter och trasiga själar: katastrofturister och influencers.  

Disneystjärna blev ökänd

En sådan blev ökänd och hatad efter att vintern 2017 vloggat från skogen.

Amerikanen Logan Paul, då en av Youtubes största stjärnor med miljontals barnföljare och kontrakt med Disney, besökte skogen iklädd en fjantig hatt i jakt efter lik.

Och han hittade ett. Som han filmade, och drog skämt om.  

Samma år blev svenska Margaux Dietz känd efter att ha vloggat om sin förlossning.

Just nu är hon mest omtalad för att ha gjort en Paul: skapat content på en utsatt persons bekostnad.  

I en vlogg som nu är nedtagen filmar Dietz en man som ligger utslagen utanför hennes lägenhetsdörr.

I klippet fnissar hon först åt personen, försöker putta upp dörren mot hans kropp och låter sin son gå ut och peta på honom. Till sist ringer Dietz sin PT(!) och säger att en ”blodig” man ligger utslagen utanför hennes dörr och frågar PT:n(!) om hon borde ringa en ambulans.  

Dietz kallas pionjär

I Sverige kommenteras händelsen kring Dietz som att det är något unikt och nytt.

I Sydsvenskan skriver bland annat Moa Berglöf att Dietz är en ”pionjär”:  
 
”Det har nog aldrig tidigare gjorts så proffsigt content av en annan människas utsatta situation som det Margaux Dietz skapade förra veckan.” 

Saken är den att i influencerekonomin är väldigt lite nytt. Framför allt är den ekonomin global.

Svenska influencers är inte en genre för sig, de och deras följare ingår i ett internationellt sammanhang där content skapas, sprids och inspirerar.  

Faktum är att Dietz är sent ute.  

Så kallad clout chasing har blivit alltmer utskällt också bland influencers själva och på kanaler som Tiktok. Att ”jaga clout” innebär att med vilka medel som helst jaga uppmärksamhet, gärna kontroversiellt, gärna genom andra.   

Det går att bli mätt på både misärporr och uppenbart effektsökeri.  

Vem var det som filma?

Dietz menar att händelsen inte utspelade sig riktigt som vloggen ger sken av.

Frågan är väl vem som ens får för sig att klippa sitt eget innehåll så man framstår i värsta tänkbara dager. Vad krävdes för att Dietz Midas-händer skulle skapa just detta innehåll?  

Kameran som filmar Dietz finns både i och utanför lägenheten.

Polisen har bekräftat att en berusad man eskorterats bort från adressen, så något rent skådespeleri verkar det inte vara tal om.

Har kameramannen alltså pressat upp dörren, klivit över den utslagna killen, och filmar utifrån? Eller finns det två kameramän? Vart kom den andra i sådana fall ifrån?  

Margaux Dietz som socialt medveten

Allt är en soppa, producerat exakt i skärningspunkten mellan verkligheten och influencerns regisserade vardag.

Man kan bara hoppas att samtiden lämnat Dietz vid det här laget.  

Logan Pauls ursäkt efter Aokigohara-incidenten 2017 var snäppet bättre än Dietz’ dito, om än naivare, om man alls ska ta honom på orden.

Han filmade självmordsoffret för att ”väcka medvetenhet” kring suicidprevention.  

Dietz ber ändå om ursäkt, och lovar att skapa mer socialt medvetet innehåll i framtiden.

Om det betyder att hon ska sluta filma utsatta människor eller inspireras av Paul för att ”sprida medvetenhet” om utslagna personer återstår att se.