Arbetet Global

Arbetet Global är ett projekt som delfinansieras av Union to Union.

I februari låg inflationen i Storbritannien på historiskt höga 8,2 procent. För de allra flesta är siffrorna en stressfaktor, men Londons tunnelbaneförare har dragit en oväntad vinstlott. 

2019 tecknade tågfacket Aslef och Londons borgmästare Sadiq Khan ett ovanligt avtal som knöt löneökningar till inflationen, rapporterar Evening Standard

Avtalet ger årliga löneökningar som motsvarar konsumentprisindex – mätt just i februari – plus ett garantipåslag på 0,2 procent. 

År 2022 kan alltså lokförarna glädjas åt totalt 8,4 procent. 

Högsta inflationen på 30 år

London Underground som kör tunnelbanan dras med stora underskott och löneökningen för de runt 15 000 lokförarna väntas kosta motsvarande 1,2 miljarder kronor.

– Det här bindande avtalet tecknades innan någon hade kunnat förutse pandemins inverkan på vår ekonomi eller att vi skulle uppleva de högsta inflationsnivåerna på 30 år, säger en talesperson för företaget till Evening Standard. 

Kritik mot löneökningar

Löneökningarna har fått kritik från politiskt håll. Keith Prince, Konservativa partiets lokala talesperson i transportfrågor, säger att tunnelbaneförarna ”håller London gisslan”. 

Andra hävdar att avtalet är orättvist. Tunnelbaneförarna får betydligt mer än yrkesgrupper som har avtal utan indexerade löneökningar. 

Men tågfacket försvarar avtalet. 

– Aslef ber inte om ursäkt för att vi förhandlar fram anständiga löner och villkor för våra medlemmar, säger ombudsmannen Finn Brennan till nyhetssajten My London.

– Och alla arbetare förtjänar bra lön och schysst behandling.

Londons tunnelbana

Londons tunnelbana är världens äldsta. 1863 körde började ångtåg trafikera tunnlarna mellan Paddington och Farringdon.

I dag görs årligen 1,35 miljarder resor i tunnelbanesystemet. 

Aslef är det största facket bland Londons runt 15 000 tunnelbaneförare. Ett mindre antal är organiserade i RMT. Bägge facken har samma indexerade avtal.  

Källor: Evening Standard, TFL