”Efter mycket funderingar har vi kommit fram till att vi slutar med alla leveranstjänster.”

Så inleds inlägget som restaurangen Falafelbaren i Stockholm lade upp på Facebook och Instagram i fredags.

– Dels har vi läst så mycket i tidningarna om arbetsvillkoren för buden. Sedan handlar det om vad vi själva ser när de kommer in och ska hämta maten. Man ser ju på dem att de är stressade, och det blir också stressigt för vår personal, säger Jenny Hedström, en av ägarna till Falafelbaren.

Arbetet har i en rad artiklar rapporterat om tuffa villkor och låga löner för de matbud som de senaste åren blivit ett stående inslag i gatubilden i de större städerna.

Enligt Jenny Hedström har beslutet att sluta med tjänsterna vuxit fram.

– Vi har funderat på det länge. Men under pandemin har vi känt att det varit vettigt att använda tjänsterna för att folk kanske inte har kunnat ta sig ut.

Stress för egen personal

Restaurangen har varit ansluten till tre av matleveranstjänsterna. Jenny Hedström anser att det har varit svårt att styra över beställningarna, vilket också har lett till ökad stress för den egna personalen.

– Vi kanske precis har tackat ja till en beställning som ringt in och ska ha mat för tio och så plingar det till från Foodora. Så kommer det någon som ska hämta sju falafelrullar efter fem minuter. Då måste det gå före för annars blir budet stressat och den som beställt via Foodora blir ledsen. Det flyter liksom inte riktigt på.

Beslutet är helt nytt, men Jenny Hedström tror inte att restaurangen kommer att förlora pengar på det.

– Självklart kanske vi tappar folk som upptäckt oss via de här tjänsterna och kanske aldrig varit på plats. Men jag tror att de som vill äta från oss kommer att hitta sätt att lösa det. Sedan tar också tjänsterna en ganska stor del av försäljningen, mellan 20 och 30 procent.

Stor spridning i sociala medier

Inlägget om beslutet har under helgen fått stor spridning i sociala medier.

Även om det från början inte var tänkt som ett inlägg i debatten utan snarare information till de kunder som tidigare beställt hem mat.

Hittills är dock kommentarerna bara positiva, enligt Jenny Hedström.

– De skriver ”heja er”, ”bra gjort”, ”fler borde göra som er”. Det är jättekul.