Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter: ”Jag har dagliga smärtor”
Efter en svår olycka och ett års sjukskrivning är lastbilsföraren Jouni Illikainen tillbaka på jobbet men fortfarande med värk. I höst vill han bilda fackklubb på arbetsplatsen och utse skyddsombud för att undvika framtida olyckor.
I artikelserien #FarligtJobb uppmärksammar Arbetet yrkesgrupper som har en utsatt arbetsmiljö. Sedan 2016 har det skett drygt 8 200 arbetsplatsolyckor bland landets lastbil- och långtradarchaufförer.
En av de som drabbats är Jouni Illikainen som kör livsmedel för Götene Kylstransporter. I ett Facebook-inlägg delade han med sig av sin historia, om hur det gick till när han 21 augusti förra året skadades sina fötter svårt.
Arbetet fick senare en pratstund med Jouni Illikainen.
– Jag lastade min lastbil hos en kund och när jag var inne i lastbilen gick lastbryggan vid fabriken upp bakom ryggen på mig. Jag såg inte att den hade gått upp. Jag klämdes fast mellan bryggan och trucken och vrålade rakt ut.
Åtta frakturer i fötterna
Smärtan var outhärdlig men släppte efter en stund när adrenalinpåslaget kom. Jouni Illikainen berättar att han försökte rucka på fötterna men insåg rätt snabbt att han satt fast. Då lyckades han köra fram trucken en bit och fick loss sig själv och blev liggandes på lastbryggan.
– Jag kröp några meter för att få hjälp av en kille vid fabriken där jag var. Han ringde ambulans och sedan blev det 14 timmar på Mölndals sjukhus. Då kom chocken.
Olyckan resulterade i fem frakturer i vänster fot och tre i höger fot.
– Jag har haft sjukgymnastik men fortfarande sitter värken i. Skadorna var så omfattande. Jag har dagliga smärtor, det handlar bara om hur mycket. Säg från ett till åtta på en tiogradig skala. Det beror på dagsformen helt enkelt.
I nästan ett år var Jouni Illikainen sjukskriven men nu har han jobbat heltid i snart en månad.
– Det funkar, men jag är väldigt slut i fötterna efter ett 12-timmars pass. Läkaren på ortopeden menar att jag måste byta jobb om det inte funkar för mig. Men än så länge verkar det fungera så länge jag slipper dra pallar.
Körningarna han har mellan Götene och Göteborg tycker han är kanonbra. Blir det för jobbigt med värken har han möjlighet att ta bensträckare.
Väntar på skadeersättning
Arbetsmiljöverket och polisen gjorde en brottsplatsundersökning av olyckan. Snart ska Jouni Illikainen lämna in en invaliditetsutredning som han hoppas ska ge honom ersättning för skadorna.
– Både kunden och mitt åkeri har varit väldigt måna om mitt tillfrisknande. När jag var hemma hade de regelbunden kontakt med mig och kollade hur jag mådde.
Olyckan har fått Jouni Illikainen att fundera mer på arbetsmiljön. På Götene Kyltransporter, med 260 anställda, finns i dag ingen facklig verksamhet.
– Vi är tre personer som har snackat ihop oss och vill starta en lokal klubb och utse skyddsombud. Vi ska ha ett litet möte i mitten av oktober. Vår arbetsgivare är väl inte så glad att vi ska dra i gång för de har ju kunnat köra på sina boliner under lång tid. Men vi har ett gott samarbete med Transports lokalavdelning.
”Vi ser positivt på skyddsombud”
Ulrica Johansson, vice vd på Götene Kylstransporter, berättar att olyckan har fått dem att jobba med säkerheten hos kunder som de upplever har brister vid lastning och lossning. När det gäller Jouni Illikainens initiativ till fackklubb håller hon inte med om det han säger.
– Anledningen till att det inte funnits skyddsombud på senare år är att det inte funnits några intresserade bland våra chaufförer att åta sig detta. Vi ser positivt på att det finns skyddsombud så att vi kan hålla en dialog direkt med dem istället för att alltid vända oss till det regionala skyddsombudet på Transport. Arbetet med skyddsombud har redan startat då två anmält sitt intresse och de har varit iväg på sin första utbildning, säger Ulrica Johansson.
Många olyckor bland chaufförer
Sedan 2016 har det skett drygt 8 200 arbetsplatsolyckor bland landets lastbil- och långtradarchaufförer. Ett par tusen av dessa är frakturer och 3 000 personer har tvingats till en sjukfrånvaro som var längre än 14 dagar, enligt Arbetsmiljöverket.