I en källarlokal i Malmö sitter ett gäng cykelbud och diskuterar hur de ska dela upp en oväntad vinst.

De är buden som fick nog av Foodora och som startade en egen personalägd cykelbudsfirma.

”På Foodora kände man sig isolerad, ofta kändes det väldigt ensamt”, säger cykelbudet Giulia Merelli till Arbetet.

Under gemensamma pauser började de diskutera sitt missnöje.

Till slut var det några som kände att det var dags att göra något åt saken. Tillsammans är de nu sex cykelbud som driver verksamheten och fördelar arbetet mellan sig.

Foodora är en av gigsektorns bjässar och hamnar ständigt i nya blåsväder. Arbetsmiljöverket har vid flera tillfällen riktat kritik mot företaget.

I den senaste granskningen konstaterades att cheferna på Foodora har så bristfälliga kunskaper om arbetsmiljö att de behöver extern hjälp.

Det går alltså att framgångsrikt utmana gigjättarna och i Malmö ser vi ett svenskt exempel

Yonna Waltersson

Bolaget fick också kritik för att buden inte är garanterade pauser eller möjlighet att gå på toaletten. 

Samtidigt finns exempel från andra europeiska länder där gigjobbare tröttnat på de usla villkoren och gått ihop för att själva starta personalägda verksamheter.

På så sätt har de också bidragit till bättre förhållanden för buden. Det går alltså att framgångsrikt utmana gigjättarna och i Malmö ser vi ett svenskt exempel. 

Efter många turer tecknade Foodora under våren kollektivavtal med Transport. Men det innebär förstås inte att de gjort reträtt och nu går i bräschen för att buden ska ha bra villkor.

Helt nyligen kunde Arbetet rapportera att Foodora använt kollektivavtalet som förevändning för att sänka lönerna för dem som arbetat längst inom verksamheten. 

Att cykelbud tar saken i egna händer och utmanar Foodora är väldigt välkommet. Förhoppningsvis får vi se fler exempel än buden som nu trampar fram i Malmö.