H&M och Zara: ”Så vi kan stoppa dödsfallen”
Inför årsdagen av Rana Plaza hyllar världens största modeföretag arbetsmiljöavtalet som tecknades efter katastrofen. Och öppnar – om än i vaga ordalag – för en förlängning.
– Vi kallar det inte för en olycka. Vi kallar det för industriellt mord, säger det globala facket Industrialls generalsekreterare Valter Sanches.
Han syftar på det bangladeshiska fabrikskomplexet Rana Plazas kollaps den 24 april 2013, då minst 1 134 textilarbetare miste livet.
På ett webbinarium anordnat av IndustriAll ger flera av världens största modeföretag sin syn på det Ackordet – det juridiskt bindande arbetsmiljöavtal som tecknades efter katastrofen. Avtalet löper ut den 31 maj och det har funnits farhågor om att modeföretagen inte vill förlänga sina åtaganden.
Men på IndustriAlls webbinarium hyllas avtalet av samtliga företagsrepresentanter.
– Att arbeta tillsammans har varit en framgångsfaktor för Ackordet. Fackens engagemang har varit avgörande, säger Indalecio Pérez, hållbarhetschef på Inditex, världens största modebolag som bland annat äger varumärket Zara.
Pérez försäkrar att Inditex, tillsammans med facken, kommer att fortsätta engagera sig för textilarbetarnas villkor i Bangladesh.
– Vi är helt säkra på att vill fortsätta det här framgångsrika samarbetet, sade han.
Däremot sätter Pérez inte ned foten i den knäckfråga branschen nu diskuterar – om ett nytt arbetsmiljöavtal ska vara bindande eller bygga på frivillighet. Det gör inte heller Payal Jain, H&M:s chef för social hållbarhet, även om hon indikerar att den svenska modejätten lutar åt ett förpliktigande avtal.
– Lärdomarna från Ackordet måste vidareutvecklas. Det är så vi kan stoppa dödsfallen, säger hon.
– Det här är något vi tror att vi tillsammans, som partners, kan upprätthålla.
Adil Rahman, chef för etisk handel på brittiska modeföretaget Asos, är desto tydligare.
– Vi är redo att underteckna inte bara ett förlängt utan också ett utvidgat avtal, säger han.
– Jag vill uppmana alla återförsäljare och klädmärken att titta på vad vi har uppnått. Titta på hur många som var tvungna att dö för att vi skulle komma hit. Låt oss inte vänta på att det ska hända igen.
Under torsdagen publicerade en allians av 176 etiska fonder och investerare, som tillsammans förvaltar motsvarande 18 000 miljarder kronor, ett öppet brev där de modebolag som undertecknat Ackordet uppmanas att förlänga sina bindande åtaganden.
Bland undertecknarna finns Nordea asset management.
– Ackordet har mer än bevisat sitt värde när det gäller att skydda textilarbetare i frontlinjen och det har gett investerare en känsla av trygghet, säger Katarina Hammar, chef för aktivt ägande, i ett uttalande.
Ackordet
Ackordet – eller Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh – trädde i kraft 2013, bara veckor efter att Rana Plaza kollapsat.
Det är ett juridiskt bindande avtal mellan omkring 200 modeföretag, de globala facken UNI och IndustriAll samt lokala fackföreningar.
Styrelsen består till hälften av företagsrepresentanter, till hälften av fackrepresentanter, och leds av en opartisk ordförande från FN-organet ILO.
Ackordet har i huvudsak undertecknats av europeiska modeföretag, däribland svenska H&M, KappAhl och Gina Tricot. Många nordamerikanska modeföretag valde i stället det konkurrerande arbetsmiljöinitiativet Alliance for Bangladesh Worker Safety, som också uppstod efter Rana Plaza men bygger på frivilliga åtaganden.
Källor: Ackordet, Clean Clothes Campaign.