Foodoras bud får vänta på dubbdäck trots ishala vägar: ”Livsfarligt”
Foodoras cykelbud kämpar i vinterlandskap med ryggsäckar som ibland lastas med mer än 10 kilo. En beställning av vinterdäck tar veckor och i Göteborg är leveransen av hjälmar försenad.
Flera 1,5-liters Coca-Cola-flaskor, bananer, mjölk, smör och yoghurt.
En sådan beställning väger tungt på ryggen för Foodoras cykelbud, men är fullt möjlig att göra som kund.
I Stockholm samarbetar företaget med två Ica-butiker och sedan i höstas har man även öppnat tre egna dagligvarubutiker, Foodora Market. Kunder som bor innerstan lovas leverans inom en halvtimme.
Expansionsplanerna är stora och i fredags slog Foodora Market även upp portarna i Malmö.
– Beställningarna har blivit tyngre och ryggsäckarna är skitdåliga. De senaste månaderna har jag haft ont i ländryggen, säger Pierre som varit anställd länge.
Det finns en överenskommen viktgräns om 10 kilo vid beställningar, exklusive de cirka 2 kilo som ryggsäcken väger, enligt anställda.
Men företaget håller inte koll, berättar fyra anställda som Arbetet pratar med. De menar att ordrar styrs av värde snarare än vikt. En beställning på mer än 400 kronor är tänkt att delas mellan två cykelbud, vad ordern väger är inte prio.
Johanna Lindskog Lindell, som är pressansvarig på Foodora i Sverige, är av annan åsikt.
I ett mejl skriver hon att ”företagets trafikledning tittar manuellt på alla ordrar och gör därefter bedömningen om det behövs mer än ett bud för att leverera.”
Hon skriver vidare: ”Det sker även en granskning av vår personal på Foodora Market som delar upp tyngre beställningar mellan två och flera bud.”
Arbetet har pratat med fyra anställda som cyklar för Foodora just nu. Ingen av dem vill gå ut med namn då de oroas för repressalier från företaget. Alla fyra berättar om strul med utrustning och ett tungt och stressigt jobb.
Sam efterfrågade vinterdäck i november. Veckorna gick.
Det blev jul och nyår. Januari. Då äntligen dök de upp.
– Det är livsfarligt att cykla omkring utan vinterdäck med den stress vi har hela tiden. Tar jag lite för lång tid på mig kommer det påminnelser om att jag måste skynda mig, säger han.
– Jag har råkat ut för två olyckor och en av gångerna hade jag en jättetung ryggsäck som jag ramlade med.
Just vinterdäcken var länge en kamp för cykelbuden. Nu är det tredje vintern som anställda har tillgång till dem, men de klagar på kvaliteten.
– Vi får alltid de sämsta och billigaste varianterna så det är vanligt med punkteringar. Jag fick punktering under en leverans och det var ett helvete, berättar en anställd.
Cykelbuden förutsätts kunna byta till vinterdäck själva eller laga en punktering. Företaget ger ingen ersättning för reparationer eller fix.
– Jag tycker inte heller att de är tillräckligt öppna med att de tillhandhåller vinterdäck. Många tror fortfarande att de själva måste betala, säger Pierre.
Under pandemin har antalet matbud ökat i landet. Endast i Stockholm uppger Foodora att de har fördubblat antalet, nu räknas de till 900 varav majoriteten levererar med cykel.
– Säkerhet är inget som brådskar på Foodora. Jag har träffat många under vintern som cyklat utan hjälm i flera dagar för att de har gått sönder, fortsätter Pierre.
För att få en ny hjälm eller en ny cykellampa behöver anställda hämta ut dessa på speciella tider.
På vardagar är det möjligt mellan klockan 17.30 och 21.00, det vill säga den tid då kunder beställer hem middag och då cykelbuden kan tjäna som mest pengar. På helger gäller tiden mellan klockan 13 och 21.
I Göteborg har det också blivit strul med leveranser av hjälmar.
– Vi har haft en försening, dock har ingen person fått börja jobba utan hjälm, skriver Johanna Lindskog Lindell på Foodora.
Men anställda menar att så inte är fallet. Rekrytering pågår och oerfarna cykelbud ger sig ut i trafiken utan vare sig hjälm eller vinterdäck.
På frågan om varför det dröjer så länge att få vinterdäck svarar Johanna Lindskog Lindell:
– För att beställning ska ske måste de anställda buden ge oss specifikationer om vad just deras cykel behöver, sedan sker en beställning.