I Arbetet Globals reportage om de sydafrikanska lantarbetarna på Leeuwenkuil Family Vineyards, vars viner säljs i alla Systembolagets butiker, uttalade sig Claudene van Wyk om hur hon förlorar arbetstimmar när gårdens ägare tar in allt fler daglönare.

– Vi kvinnor får inte fast anställning, ägaren ersätter oss som har arbetat här länge med inhyrda. Vi får höra att vi måste stanna hemma när han hyr in. Lönerna vi får är som slavlöner.

Nu har gårdens ägare kallat henne till en ”disciplinär utfrågning”.

Beroende på utfallet av utfrågningen ”är det möjligt att du kan bli avskedad”, står det i kallelsen som Arbetet Global har tagit del av.

Av kallelsen framgår tydligt att det är Claudene van Wyks medverkan i Arbetet Global som ligger till grund för avskedshotet.

”Utfrågningen handlar inte om att hon har talat med media, den handlar om att hon gett falsk information”, skriver Leeuwenkuils verksamhetschef Kobus de Kock i ett mejl.

”Ingen har någonsin beordrats att stanna hemma, de som gör så gör det av egen fri vilja. Vi driver ett företag och är beroende av att arbetet utförs i tid.”

I reportaget sade Claudene van Wyk, som är lokal förtroendevald för lantarbetarförbundet CSAAWU, också att den fackliga organiseringen på gården upprört ägaren.

Kobus de Kock skriver till Arbetet Global att facket ”matar dig med lögner”. CSAAWU:s generalsekreterare Trevor Christians drar dock en rak linje mellan det fackliga engagemanget och avskedshotet.

– De vill statuera ett exempel av Claudene. De vill sända ett budskap till andra arbetare att det här kan hända dem, säger han.

Leeuwenkuil har flera gånger tidigare varit i blåsväder sedan missförhållanden på gården avslöjats.

2016 uppmärksammade SVT:s Uppdrag granskning villkoren i sitt inslag Bittra Druvor som fick ett stort genomslag.

Inslaget ledde till att Sydafrikas arbetsmarknadsdepartement bland annat krävde att Leeuwenkuil rev arbetarbostäder som var i så uselt skick att de riskerade att rasa, började betala sjuklön samt stängde den butik som ägdes av gården och tog ut överpriser av de anställda.

Hösten efter att dokumentären sänts genomförde Systembolaget minst elva inspektioner av Leeuwenkuils vingårdar för att säkerställa att producenten följer det statliga bolagets etiska riktlinjer.

CSAAWU har också länge anklagat vinproducenten för antifackligt agerande.

Arbetet Global har sökt Systembolagets hållbarhetsavdelning för en kommentar till avskedshotet mot Claudene van Wyk och fått beskedet att man söker ”mer information om situationen”.

Samma svar fick vi våren 2018 då en annan anställd på vingården avskedades utan motivering strax efter att han utsetts till arbetsplatsombud.

CSAAWU har i flera års tid drivit en internationell kampanj för att uppmärksamma villkoren på Sydafrikas vingårdar. 2017 belönades fackföreningen med Arthur Svensson-priset, i bland kallat den fackliga världens nobelpris, för sitt arbete.

– Det är en förolämpning för gårdsägarna att en utländsk tidning kan anse att fattiga lantarbetare har ett nyhetsvärde, säger Trevor Christians.

Den disciplinära utfrågningen av Claudene van Wyk ska äga rum torsdagen den 24 oktober. Om hon avskedas lovar CSAAWU att ta strid.

– Om företaget driver igenom det här måste vi uppmana till full bojkott. Vi kan inte tillåta att fattiga människor är rädda att tala om sina liv.

Leeuwenkuil Family Vineyards

• Leeuwenkuil Family Vineyards drivs sedan 1852 av den nuvarande ägarfamiljen och är en av de sydafrikanska vinproducenter som säljer störst volymer på Systembolaget. Kassakon heter Pieter Carstens, en bag-in-box rödvin för 219 kronor som svenskarna i fjol konsumerade 380 000 liter av.

• 2016 var Leeuwenkuil en av de vinproducenter som granskades i den uppmärksammade dokumentären Bittra Druvor.

• Våren 2018 kom nya rapporter om missförhållanden på Leeuwenkuil, vilket Arbetet Global rapporterade om. Norska Vinmonopolet valde då att inleda en mer aktiv uppföljningav villkoren hos vinproducenten. Systembolaget vidtog inga särskilda åtgärder men medgav i Arbetet Global att den åtgärdsplan som tagits fram inte var ”tillräckligt bra” samt att det statliga bolaget gärna sett att förbättringsarbetet ”kunde gå ännu fortare”.