När chefens belöning blir en katastrof
När uppmärksammade du senast att en kollega gjort något bra? Har ni också fastnat i att det gnälls mer än det beröms på jobbet.
Då kan det vara dags att tänka om, för uppskattning kan vi väl inte få för mycket av. Eller?
Även om de flesta blir glada och motiverade när deras prestationer uppskattas så finns det gränser för hur, och i vilken form, uppskattningen ska visas.
Det har ett antal arbetsgivare fått erfara de senaste åren.
Nu senast gäller det regionledningen för Västernorrland som snålade på frukten.
Arbetet listar 3 fall där belöningar på jobbet slagit fel.
1. Lott i fruktkorgslotteri som tack för stressig sommar
Arbetsbelastningen har varit extrem på Sundsvalls sjukhus under sommaren i år, enligt Vårdförbundet.
Regionledningen ville rikta ett tack till personalen som tagit extra arbetspass och flyttat sina semestrar för att få bemanningen att gå ihop, men det slog fel, uppger SVT.
Tacket bestod nämligen i att de anställda kunde anmäla sig till ett lotteri där sex fruktkorgar skulle lottas ut.
”Fruktkorgarna ska ses som en trivselgåva både till dig som vinner och till dina kollegor på din arbetsplats” stod det i meddelandet på regionens intranät.
Vårdförbundets ordförande på sjukhuset, Åsa Holgersson, kallar det hela för ett hån.
När ledningen vet hur sommaren varit, och hur de alltid brukar vara borde de erbjudit något bättre, anser hon.
– När man ska tacka för att man överlevt sommaren då är sex fruktkorgar ingenting, säger hon till SVT.
Regionen tog till sig av kritiken och drog tillbaka lotteriet.
I stället kunde de anställda anmäla om de ville ha en fruktkorg, och runt 150 korgar har delats ut.
2. Pingla på din kollega
Kalmar kommun köpte in 5 000 små bjällror som delades ut till alla anställda strax före jul 2005.
Tanken var att personalen skulle bära dem med sig och pingla varje gång en kollega sa eller gjorde något bra.
– Det dummaste jag varit med om, sa en anonym anställd till tidningen Barometern.
– Det är infantilt. Det är så dumt att det knappt går att kommentera. Det är att fördumma sina medarbetare. Vill man ha duktiga medarbetare ska man satsa på kvalitet, sa en annan.
Dåvarande kanslichefen på kommunen, Solveig Gustafsson-Ny, hade en helt motsatt uppfattning.
– Det är en jättebra idé. Vi är så dåliga på att se det positiva hos människor. Det kan handla om att någon gjort något bra eller att någon har en vacker frisyr. Pinglan är till för att påminna oss om att säga positiva saker, sa hon till Barometern.
3. Okänsliga julklappar
Även julklappar är ett sätt att visa sin personal uppskattning, men även det kan slå fel.
Posten lät göra en undersökning 2006 om vilka de värsta klapparna från chefen var.
Allra värst var att inte få något alls.
Utan inbördes ordning följde sedan exempel som gick från att bara vara småtrista till direkt kränkande.
Några bottennapp var: bok om alkoholmissbruk, Turistkarta över Västerås, Rengöringsmedel och en LP-skiva med inspelade ljud från den egna fabriken.