Det var i november 2017 som lastbilen stoppades vid E6:an utanför Helsingborg.

Tunga lastbilar i yrkestrafik måste ha en så kallad färdskrivare som kontinuerligt registrerar hastighet samt kör- och vilotider. Det hade också lastbilen i Helsingborg. Men efter en kontroll visade sig färdskrivaren vara manipulerad – en manipulation som gjorde att lastbilen kunde bryta mot de svenska trafikreglerna utan att det registrerades.

Lastbilen tillhörde det tjeckiska bolaget Uthoos. I förhör med ägaren framgår att Uthoos äger fyra lastbilar som alla kör godstransport i Sverige och Norge. Ägaren menar i förhöret att han inte kände till manipulationsutrustningen men erkänner samtidigt att man saknat rutiner för att kontrollera förarnas kör- och vilotider.

Nu tilldöms Uthoos en företagsbot på 150 000 kronor i Helsingborgs tingsrätt. Domstolen menar att företaget uppenbarligen velat fuska med trafikreglerna eftersom utrustningen fanns på plats och därmed riskerat både förarens arbetsmiljö samt trafiksäkerheten.

Det är inte första gången manipulerade färdskrivare upptäckts på lastbilar på svenska vägar. I januari 2017 stoppades en lastbil i Västerås med en liknande anordning, vilket tidningen Proffs rapporterade om förra året.