Nyanställningsblockad och och förbud mot inhyrning i skärgårdstrafiken. Det gäller från och med klockan tolv i dag fredag den 3 november eftersom Seko och Almega ännu inte kommit överens om ett nytt avtal.

Stridsåtgärderna är det första av två steg. Det andra är strejk för samtliga Sekomedlemmar i skärgårdstrafiken och träder i kraft den 14 november om parterna inte kommit över till dess.

Enligt Seko rör konflikten den låglönesastning som LO-förbunden, i årets avtalsrörelse, kommit överrens om att driva gemensamt.

– Denna fråga är inte kontroversiell, förutom hos Almega. Det finns en bred samsyn på arbetsmarknaden om att de som har låg lön ska få lite extra. Almega går nu i konflikt för att inte gå med på detta, säger Mats Ekeklint, avtalssekreterare i Seko i ett pressmeddelande.

Enligt Seko kräver Almega för stora eftergifter av Seko om de ska gå med på låglönesatsningen.

– Dom vill bland annat förlänga rätten att säsongsanställa till nio månader från sex månader. Detta är oacceptabelt då detta riskerar leda till att det bara kommer att finnas säsongsanställda sjömän i företagen, fortsätter Ekeklint.

Men Almega håller inte med om att de krävt för mycket av Seko för att få till en lågelönesastning

– Det tycker vi naturligtvis inte att vi gjort. Vi säger att vi är beredda att erbjuda ett avtal på märket där vi höjer lönerna för de som har lägst. Vi erbjuder samma sak som vi har erbjudit i alla andra avtal vi slutit i år, säger Almegas talesperson David Wästberg.

Enligt honom får nyanställningsblockaden och inhyrningsstoppet begränsad effekt för verksamheten till en början.

– I alla fall initialt. Det är ju medvetet lagt så att det är mildare till en början. Vi fortsätter att förhandla under dagen, säger han.