In this April 1, 2015 photo, tourists and visitors enjoy their dhow cruise trips at the Marina water canal as a tram crosses on a bridge in Dubai, United Arab Emirates. Dubai Marina is finally coming into its own after years of seemingly endless construction work. Hewn out of the desert and connected to the Persian Gulf by channels at each end, the 3.5 kilometer (2.2 mile) U-shaped canal would be an engineering marvel even without its skyline. (AP Photo/Kamran Jebreili)

Foto: Kamran Jebreili/TT

Svenska resebolagen i Dubai använder sig av hotell där underbetalda migranter utför tvångsarbete och jobbar upp till tolv timmar om dagen utan övertidsersättning, enligt en rapport från Swedwatch.

Dubai har blivit en allt större turistort. I år väntas 20 000 resa dit med tre stora svenska resebolag Apollo, Ving och Fritidsresor. Men enligt en rapport från Swedwatch, som tidningen Dagens Nyheter tagit del av, använder sig resebolagen av hotell där migranter tvångsarbetar. Arbetarna är underbetalda, jobbar ofta tolv timmar om dagen utan övertidsersättning och Hotellens ägare har beslagtagit deras pass.

– Att de ofta beslagtar deras pass är tecken på tvångsarbete. Jag har intervjuat migrantarbetare som skulle ha åkt hem om de inte hade sin pass och inte kände sig tvingade att stanna, säger Olof Björnsson, som skrivit Swedwatch rapport, till Dagens Nyheter.

Allra sämst har de migrantarbetare som anställts via bemanningsbolag och skrivit under sitt kontrakt i hemlandet. Då de kommer till Dubai tvingas de ofta gå med på ett annat, sämre, kontrakt där lönen är lägre än vad som först lovats, skriver Dagens Nyheter.

I Dubai finns, precis som i Qatar och flera andra länder i Mellanöstern, det så kallade kafalasystemet som ska förse Gulfländerna med arbetskraft från andra länder. Systemet innebär att arbetsgivaren tar ansvar för den arbetskraft som de tar in från andra länder. För att hålla kontroll beslagtar företagen deras pass, vilket gör att de anställda är helt i händerna på arbetsgivarna.

Apollo, Ving och Fritidsresor säger i en gemensam kommentar till Dagens Nyheter att de tar till sig av kritiken i Swedwatch rapport om att de inte gjort tillräckligt för att följa upp hur deras uppförandekoder efterlevs på hotellen.