Redan nu har polisen utfärdat åtminstone tre sanktionsavgifter på
40 000 kronor mot utländska åkerier. Orsaken är att de har kört mer i Sverige än vad EU-reglerna tillåter. Då har det inte ens gått tre veckor sedan de nya reglerna trädde i kraft.

Polisen i Östergötland var först ut i tisdags. Sedan följde två ingripanden i Skåne, ett i Malmö i torsdags och ett i Helsingborg i fredags. I Malmö betalades 40 000 kronor på plats. I Helsingborg uppger polisen att betalningen är säkrad, men i Östergötland fick polisen inga pengar.

– Vi var tvungna att släppa iväg fordonet när vi slutade för dagen, säger Mats Åkerblom, chef för polisens yrkestrafikkontroll i Östergötland.

Den 1 januari infördes den nya sanktionsavgiften. Den 1 mars får polisen rätt att hålla kvar en lastbil i väntan på att pengarna ska betalas – men bara i 24 timmar.

– Vi har jobbat hårt för att få nya regler, men nu har politikerna satt en tidsgräns som inte är realistisk. Utländska betalningar brukar ta åtminstone två dygn, berättar Mats Åkerblom.

Nu filar regeringen på ett nytt förslag som innebär att polisen får hålla kvar fordonet tills pengarna är betalda.

– Då tror jag att de olagliga inrikeskörningarna minskar, även om vi inte kommer åt problemet fullt ut. Så länge speditionsfirmor som HCS, Freja och DSV pressar priserna tvingas alla andra speditörer att följa med. Lågprisåkerierna får lägga om sina turer och se till att lastbilarna åker över gränsen till något av Sveriges grannländer och vänder. Sedan kan de komma tillbaka och köra tre inrikestransporter igen, konstaterar Mats Åkerblom.

I både Östergötland och Helsingborg stoppades bulgariska lastbilar med makedonska chaufförer. Både färdskrivarkortet och samtal med chaufförerna visade att fordonen hade kört mer än tillåtet i Sverige.

Gränsen går vid tre inrikeskörningar i anslutning till en transport från utlandet.

Sören Johansson är trafikpolis i Helsingborg. Han utfärdade sanktionsavgiften på
40 000 kronor.

– Pengarna är säkrade. Ännu har ingen kört ifrån oss utan att betala. Jag tror att jag och mina kollegor har säkrat mellan en och halv och två miljoner kronor på ett och ett halvt år. I allmänhet är det inget problem att få betalt, tycker han.

Han tror att den nya sanktionsavgiften kommer att leda till färre illegala transporter.

– Sedan är frågan hur mycket det kommer att minska. Marknaden är enormt stor.

Polisen utfärdar sanktionsavgifter på plats. Besluten ska sedan prövas av Transportstyrelsen. Den 1 mars startar en så kallad ”hotline”. Då ska Transportstyrelsen pröva besluten på telefon.