De nya tågföretagen på sträckan Stockholm–Göteborg måste ge sin personal lika bra villkor som SJ gör. Annars kan Seko säga upp det centrala avtalet för spårtrafiken i hela landet.

I höst får SJ för första gången konkurrens på sin ekonomiskt viktigaste sträcka, den mellan Stockholm och Göteborg. MTR, ett företag med bas i Hongkong, utlovar 110 avgångar i veckan med nybyggda snabbtåg, och rekryterar just nu ett 70-tal förare, tågvärdar och annan personal. Även det nybildade Citytåg har fått tillstånd att trafikera sträckan.

Men ännu finns inga avtal om löner och andra villkor vid de nya tågföretagen.

– Vi har lämnat ett förslag till lokalt avtal till MTR som kostnadsmässigt ligger på samma nivå som vårt avtal med SJ, säger P-O Fällman, ombudsman vid Seko med ansvar för spårtrafiken, och tillägger:

– Ett avtal med MTR ska vara klart innan vi kan göra upp med Almega om det centrala avtalet.

Det centrala avtalet för branschen är just nu föremål för intensiva förhandlingar. Arbetsgivarna i Almega överlägger med Seko, ST och Saco i dag, måndag, och har en rad förhandlingsdagar inbokade under april.

Målet för förhandlingarna är att fylla ut det centrala avtalet med bestämmelser om löner, arbetstider, anställningsformer och andra villkor. I dag är det centrala avtalet mycket tunt – nästan alla villkor regleras i de lokala avtalen med varje företag. Seko vill komma ifrån den ordningen: Så länge det saknas ett starkt centralt avtal att falla tillbaka på finns alltid risken att nya arbetsgivare slår sig in i tågbranschen med hjälp av dumpade löner och anställningsvillkor.

Under hösten och vintern har facket och arbetsgivarna därför suttit i arbetsgrupper och diskuterat hur villkoren i de lokala avtalen ska kunna föras över till det centrala avtalet. Några av arbetsgrupperna – för städ, service och verkstadspersonal – har kommit långt, i andra grupper har parterna haft svårt att enas.

Under april måste Seko och Almega bli överens. Senast den 30 april kan Seko (eller Almega) annars säga upp det centrala avtalet, varpå stridsåtgärder inom tågtrafiken kan varslas från den sista maj.

Det betyder samtidigt att Seko nu kan förhandla om ett lokalt avtal med MTR under betydande tryck. Före 30 april måste den nya arbetsgivaren ha erbjudit lika bra villkor som SJ. Annars säger Seko upp det centrala avtalet för tågtrafiken, oavsett hur ense eller oense facket är med Almega.