Trots höstens många varsel och dystra nyheter har inte hushållens köplust punkterats helt.

Detaljhandeln ökade även under november.

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 2,2 procent mellan november 2011 och november 2012. Dagligvaruhandeln ökade med 4,1 procent och sällanköpsvaruhandeln med 0,7 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB) och HUI Research.

Prisökningar lyfter

En del av ökningen är dock en kalendereffekt eftersom november i år hade en torsdag och fredag mer än november i fjol. Justerat för den effekten var ökningen i löpande priser med mer måttliga 0,5 procent.

– Torsdagar och fredagar är de viktigaste veckodagarna för detaljhandeln, säger Jonas Amberg, HUI Research.

– Men med tanke på att antalet varsel steg kraftig i november så är resultatet bättre än väntat. Det finns ingenting som dödar konsumtionslusten så effektivt som varsel och det faktum att vi inte är på väg ut ur en lågkonjunktur utan på väg in i en ny.

Dagligvaruhandeln fortsätter att vara vinnare. Liksom tidigare under året är det till stor del prisökningar som ligger bakom lyftet medan försäljningen i volym varit svagare och till och med minskat något i november.

Tror på december

Utvecklingen för sällanköpsvaruhandeln är den motsatta. Där fortsätter priserna att sjunka men fler varor säljs.

– Samtidigt ska man veta att det är svårt att göra prisjämförelser. Innehållet i en mobiltelefon kan till exempel i dag vara ett helt annat än för ett år sedan.

Detta inger hopp inför den viktiga decemberförsäljningen som med största sannolikhet kommer att öka jämfört med föregående år, om än måttligt, spår HUI.

Mätt i fasta priser och kalenderkorrigerat steg detaljhandeln med 0,9 procent i november jämfört med november i fjol. Dagligvaruhandeln minskade med 0,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,7 procent.