-Vi har inte haft rätt att kalla till en lokal förhandling om premielön tidigare. Nu har vi det. Vi kommer att anordna kurser för våra ombudsmän och uppmana dem: Se till att ni får premielön tillsammans med gubbarna. De ska ha del av produktiviteten.

Sopgubbarna i Stockholm är på krigsstigen – men Transports ordförande Lars Lindgren är nöjd med avtalet.

– Vårt bästa avtal under den här avtalsrörelsen, säger han.

Avtalet innehåller fortfarande två löneformer: månadslön och premielön. Månadslön ger mindre i plånboken. Precis som förut är månadslön huvudregel i avtalet – inte prestationslön som Transport ville – men förbundet fick in en ny text om premielön i avtalet.

– Vi har äntligen undanröjt AD-domen om Liselotte Lööf, betonar Lars Lindgren.

Den domen gav Liselotte Lööf rätt att ensidigt gå från premielön till månadslön. Slutet på historien blev ändå att sopgubbarna fick behålla premielönen. Orsaken är att de började tillämpa arbetsmiljölagen till punkt och pricka med följd att tonvis med sopor blev liggande i Stockholm.

– Fackets kollektiva styrka lokalt är avgörande. Det har sopgubbarna i Stockholm visat tidigare liksom lagerarbetarna på Lagena. Nu har vi skrivit in i avtalet att arbetsgivaren måste förhandla lokalt om premielön. Sedan avgör den fackliga styrkan, förklarar Lasse Lindgren.

Premielönen grundas på en poänglista från 1975. Sopgubbarna i Stockholm ville anpassa den till dagens villkor. Det misslyckades och det är en förklaring till missnöjet.

– Det där kan inte jag fixa i ett centralt avtal. Nu finns det verktyg för de lokala parterna. Det som krävs är facklig kamp på golvet. Jag förstår att gubbarna i Stockholm är trötta och förbannade. De säger att de inte orkar längre. Mitt svar är att de får kämpa i fem år till. Kampen mellan arbete och kapital tar aldrig slut, understryker Lasse Lindgren.

Det andra huvudkravet är en belastningsbegränsare, ett tak för hur mycket sopgubbarna ska jobba. Den hänskjuts till en arbetsgrupp. Gruppen ska vara klar i februari nästa år.

Det har suttit arbetsgrupper förr som inte har fått något ur händerna, men den här gången ska det bli skillnad.

– Den stora skillnaden är att arbetet ska leda av en eller två utomstående med stor kunskap om branschen. Vi har ambitionen att lösa frågorna och komma till skott med ett avtal. Här finns det samsyn. Vi värnar också om arbetsmiljön, säger Bilarbetsgivarnas förhandlingschef Anders Norberg.

Däremot säger bilarbetsgivarna blankt nej till att modernisera poänglistan, det som sopgubbarna i Stockholm vill. Anders Norberg hänvisar till arbetsmiljön, trafiksäkerheten och risken för förslitningsskador.

– Vi försöker få bort poänglistan. Det gick inte så bra, men någon gång måste man komma till vägs ände och få något slags arbetsro, konstaterar han.

Lönen upp 775 kronor

Den 1 juni höjs månadslönen med 775 kronor och prestationslönen med 3,5 procent.
Den 1 oktober höjs beredskapsersättningen med 60 procent. Ersättningen blir drygt 270 kronor mellan måndag och fredag och knappt 475 kronor på helgen.
Ob-tilläggen höjs med två procentenheter till 22 respektive 42 procent.