Många bussar som går i Stockholmstrafiken är gamla och har problem med bromsarna. Det händer också att bussar inte kommer in på service i tid. Det säger Reza Forghani, som är arbetsmiljösamordnare på Kommunals trafiksektion i Stockholm.

– Ibland körs bussar 2 000 mil längre än serviceintervallet, säger han.

I lördags hände en bussolycka vid Slussen i Stockholm.

Enligt TT uppgav busschauffören att bussen rusade och att bromsarna inte fungerade. Bussen körde nerför trapporna till Södermalmstorg. Det var sex personer som skadades. Fyra fick lindigare skador medan en 17 månader gammal pojke fick stanna på sjukhus för observation och en man fick allvarliga men inte livshotande skador.

Olycksbussen hör hemma i Söderhallen och det är Keolis, tidigare Busslink, som har bussentreprenaden. Företaget har ansvar för 1 200 bussar i Stockholm. 89 av dem är av samma typ som olycksbussen – en 15 år gammal Scania. Enligt arbetsmiljösamordnaren Reza Forghani är det inte bara gamla Scaniabussar som har problem med bromsarna. Det har även äldre Volvobussar.

Helena Reinhagen är kommunikationsdirektör hos Keolis. Hon bekräftar inte att företaget har äldre bussar i trafik som har bromsproblem. Och säger bestämt att inga bussar körs längre än serviceintervallen, som är 1 000 mil i stadstrafik. Hon berättar även att olycksbussen godkänts av Bilprovningen i mitten av april.

– Nu avvaktar vi polisens utredning. Om det hittas något som visar på ett systematiskt fel kommer alla bussar av den modellen tas ur trafik tills problemen är åtgärdade, säger Keolis kommunikationsdirektör.

Inte heller Bengt Bryungs, ordförande för Kommunals trafiksektion i Stockholm, kan uttala sig om vad som hänt. Även han avvaktar polisens utredning.

Han känner inte till att någon liknande olycka hänt med samma bussmodell. För några år sedan var det problem med en annan bussmodell, vars motorer rusade, men de finns inte längre kvar i Stockholmstrafiken.

– Bussföraren är erfaren. Hon har arbetat länge med den här bussmodellen och jag tvivlar på att problemet finns hos henne, säger han.

Föraren är nu tagen ur tjänst och får samtal och stöd. Facket ingår i Keolis krisgrupp.

Kommunals Bengt Bryungs vill inte spekulera om händelseförloppet. Han säger bara att han aldrig varit med om något liknande. Det är två olika problem som uppstått. Motorn rusade och bromsarna fungerade inte.