Konflikten på British Airways har återigen blossat upp. I dag, måndag, inledde fackförbundet Unite en fem dagars strejk i protest mot de besparingsprogram som flygbolaget presenterat. Men enligt arbetsgivarna visar Unites krav att facket tappat förankring med verkligheten.

Mitt under förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare stormade cirka 100 vänsteraktivister in i det brittiska medlingsinstitutet (ACAS) byggnader i London. Det var i lördags som British Airways chef Willie Walsh var tvungen att lämna medlingsinstitutet med poliseskort.


Läs även: Artikeln ”Brittisk flygstrejk får Brown att se rött" 2010-03-16
   

Både facket Unite och flygbolaget ser allvarligt på incidenten.

– Vi hade gjort fantastiska framsteg i förhandlingarna om personalens reserabatt, säger Tony Woodley, Unites fackförbundsordförande till The Guardian.

Men samtalen avbröts då aktivisterna, som enligt tidningen var från det brittiska socialistpartiet, stormade in.

Arbetsgivarirritation
Kontakten återupptogs senare men i går, söndag, stod det klart att parterna stod för långt ifrån varandra. Facket krävde att reserabatter för personalen skulle återinföras men arbetsgivaren uppger att de inte vill plocka ut enskilda frågor utan nå en helhetsuppgörelse.

Från arbetsgivarhåll finns också en stor irritation mot att facket sköter sina förhandlingar via media, rapporterar BBC.

I fredags förra veckan presenterade flygbolaget siffror som visar på en rekordförlust förra året, cirka sex miljarder kronor senaste året. Det är den största förlusten sedan privatiseringen 1987.

Den globala lågkonjunkturen har slagit hårt mot bolaget och i höstas presenterades ett besparingsprogram som skulle minska kostnaderna med motsvarande 700 miljoner kronor.

Heathrow drabbas hårdast
Fackförbundet Unite har dock varit kritisk mot besparingsprogrammet. Vid flera tillfällen har kabinpersonalen tagits ut i konflikt. I mars genomfördes en veckolång strejk som, enligt bolaget, kostade kring motsvarande 500 miljoner kronor.

British Airways försöker minska effekten av strejken genom att hyra flygplan från andra flygbolag samt sätta in annan personal i de strejkandes ställe.

Flygbolaget räknar med att Heathrow kommer att drabbas hårdast av strejken. Cirka 40 procent av långdistansflygningarna från flygplasten beräknas ställa in och kring hälften av kortdistansflygningarna. Flygplatserna London Gatwick och London City kommer troligen inte att beröras alls, rapporterar BBC.

Två nya femdagars strejker är planerade att inledas den 30 maj samt den 5 juni.