Här jobbar 260 anställda. Christina Pedersen utanför Sykes i Dals Ed.
 

Lönen på Sykes callcenter i Ed ligger lågt. Den räcker till det allra mest nödvändiga, men inte mer.

– Det går att överleva, men det finns inte utrymme för något extra som en dyr tandläkarräkning eller en bilreparation, säger Christina Pedersen, ordförande för Unionenklubben.

Hon får ut mellan 11.000 och 12.000 kronor varje månad. Christina Pedersen är 25 år och har arbetat på callcentret sedan hon slutade gymnasiet. Det gör henne till en av veteranerna.

Sykes i Ed i Dalsland sysslar i första hand med kundtjänst och teknisk support åt andra företag. Christina Pedersen svarar i telefon hela dagarna. Hennes uppgift är att lösa tekniska problem. Det gör hon i första hand på danska, men det händer att hon ger teknisk hjälp på svenska och engelska också.

Hård press
Jobbet är låst och styrt. Många gånger är det inga pauser mellan telefonsamtalen, som kan pågå i upp till en timme.

– Vi kan inte påverka vår arbetsdag. Det är bara lunchen vi styr över.

LO-Tidningen får inte komma in på Sykes och Christina Pedersen får inte ledigt från jobbet för att låta sig intervjuas. Så det blir ett annorlunda arbetsplatsreportage där hon får berätta om Sykes på sin fritid.

Hon säger att pressen på de anställda är hård. Ingen utanför klubbstyrelsen vill prata med medier. Känslan är att företaget skulle tycka illa om det.

Svårt få gehör
En stor del av klubbstyrelsens arbete rör enskilda medlemmar – ofta har de hamnat i konflikt med sin chef.  Dessutom upptar arbetsmiljön mycket tid. Klubben har mycket svårt att få gehör för sina lönekrav.

– I den kommande avtalsrörelsen hoppas jag att vi ska få ett centralt av-tal med en pott som vi kan fördela individuellt. Men mest fokus måste vara på lägstalönen.

Christina Pedersen tror inte alls att det skulle fungera om hela lönebildningen sköttes lokalt, som arbetsgivarna vill. Förmodligen skulle de inte få några lönepåslag alls.

– I de lokala förhandlingarna har vi inte så mycket att säga till om. Våra argument spelar ingen roll och vi har inget att trycka på med.         

Klädkod
Fredrik Wingård är gruppchef och han sitter också i klubbstyrelsen. Som gruppchef omfattas han av företagets klädkod. Han måste ha skjorta och slips. Det tycker han är bra för när han kommer hem tar han av sig slipsen – och då släpper han jobbet också.

Han berättar att sekretessreglerna är omfattande – bland annat får de inte berätta något om kunderna. Och det tycker han är befogat i viss omfattning, bland annat eftersom Sykes kan hantera kunders kontokort.

Även om hans lön är högre än agenternas, telefonmottagarnas, så har han svårt att tänka sig att han och hans sambo skulle klara ekonomiskt att skaffa barn.

Minskad bonus
När han var agent  fanns en bonus som kunde vara upp till 7.000 kronor i månaden. Den har minskat drastiskt när lägstalönen har höjts. För honom som gruppchef finns också en bonus. Den sköts från huvudkontoret i USA och Fredrik Wingård förstår inte hur den fungerar.

Liksom Christina Pedersen tycker han det är viktigt att få till stånd individuella påslag i avtalsrörelsen, och att det ska finnas centralt avtalade löneökningar.

– Ledningen tittar vad som står skrivet i avtalet. Står inget där så finns det heller inget lönepåslag.

 

 

FAKTA / Sykes
Sykes har huvudkontor i USA och driver callcenter i hela världen. Av 260 anställda i Ed är nästan 160 med i Unionen.
De allra flesta ligger på avtalets lägsta lön: 15.900 kronor i månaden.  Gruppchefer tjänar 2.000 mer. Några anställda har 5.000 mer än lägstalönen.
T-avtalet, som är ett lokalt lönebildningsavtal, gäller. Centralt finns bara höjningar av lägsta-lönen och en stupstock, som gäller om parterna inte kommer överens lokalt.
Unionenklubben gick för några år sedan till centrala överläggningar för att de möjliga
individuella påslagen inte skulle försvinna in i höjningen av lägstalönen. Klubben förlorade. Sedan dess har i stort sett bara lägstalönen höjts.

 

FAKTA / Unionen i ett nötskal

Yrkesgrupper: Alla privatanställda tjänstemän utom de inom bank och finans

Antal medlemmar: Cirka 500.000 sedan industritjänstemännen och handelstjänstemännen slogs ihop till Unionen.

Könsfördelning:
45 procent kvinnor
55 procent män

Andel under 30 år: 11 procent

Organisationsgrad: drygt 60 %

Ordförande: Cecilia Fahlberg
Avtalsansvarig: Niklas Hjert

Antal avtal som ska förhandlas om i vinter: drygt 90

Motparter: Nästan alla privata arbetsgivarorganisationer
 

 

FAKTA / Hjärtefrågor

  • Arbetstid. Betalning för sådant som jour, beredskap och restid. Motverka att ersättningen för övertid förhandlas bort.
  • Reglerad lägstalön på IT-området vid sidan av lönerevisionen.
  • Tillsammans med motparten: Bättre lokalt lönearbete. System för arbetsvärdering.