Delade turer var ett elände för bussförarna fram till 2003. Då skrev Kommunal och bussarbetsgivarna på bussbranschavtalet.

– Sedan dess är problemet mycket mindre, säger Hans Lindgren, ordförande för Kommunals trafiksektion i Värmland.

Bussförare och undersköterskor har en sak gemensamt. De är mest efterfrågade på morgnar och sena eftermiddagar.

I slutet av 1990-talet och i början av 00-talet var det brist på bussförare. Branschen insåg att det var nödvändigt att höja yrkets status. Det banade väg för avtalet.

Före avtalet var det inte ovanligt att en bussförare jobbade två timmar mellan sex och åtta på morgonen och två timmar mellan 16 och 18 på kvällen. Föraren fick betalt för fyra timmar.

Nu är den kortaste sammanhängande arbetstiden tre timmar. Dessutom får bussförarna betalt tio minuter per timme när de väntar på nästa pass. Det innebär att arbetsgivaren får punga med sju timmars lön för en arbetsdag mellan sex och nio på morgonen plus 15 och 18 på kvällen.

Det har gett resultat. Arbetsgivarna försöker undvika delade turer.

– Pengar är det enda som hjälper. Tidigare kunde vi bara argumentera – men det hade ingen effekt, berättar Hans Lindgren.